Det Nappar i Nappstraumen

Fisket i Nappstraumen fortsätter att leverera fina flundror nu på hösten.

Under förra veckan åkte jag, Alexander ut med Santeri en Finsk gäst som jobbat på Å hela sommaren och som velat pröva på att fiska hälleflundra, efter många avbokningar och ombokningar så var det äntligen dags för Santeri att komma ut och fiska.

Vi möttes upp 08:15 och lämnade hamn strax efter, första stoppet för dagen skulle vi fiska betesfisk några minuter från campen men strömmen var så stark att vi inte hann släppa ned våra häcklor innan vi drivit över stimmen. Vi valde då att köra några minuter ut från Nappstraumen och det gjorde vi rätt i. En kort stund senare hade vi gott om betesfiskar och vi var nu på väg mot dagens första drift efter hälleflundra. Väldigt behagligt och skönt väder gjorde det smidigt för mig att instruera hur man gör samt att hålla båt samtidigt. Vi skickade även ut ett extra spö riggat med betesfisk. Efter bara 10 minuters fiske har vi en liten dragning i betesfisken vi väntar på att det ska dra iväg ordentligt innan vi gör nått, när vi bägge står där o stirrar SKRIKER en rulle bakom oss och linan bokstavligen bara flyger av spolen, jag kommer snabbt fram till spöt och drar åt bromsen, hinner inte mer än att känna lite av fisken innan den tyvärr gick loss. Lite otur där men medans jag vevar in all lina som åkte ut så kollar jag över ryggen på det första spöt som står och bockar djupt i spöhållaren. Santeri vevar in kroken och där sitter den! Efter en snabb fight så landar Santeri sin livs första flundra men det skulle inte bli den sista..

Jag frågar om vi ska ta en bild och mäta den, ca 80 cm så kan vara lovlig o få med sig hem om han önskade. Innan han svarar på frågan bockar sig nu hans spö och enda som fiskar för stunden också och jag slänger då i fisken vi landat för att den inte ska behöva ligga på durken för länge medans vi fightar nästa fisk. Det kommer ytterligare en fin fisk till båten som är några cm större som mättes in på 85 cm. Denna fisk sparade Santeri så att han även skulle få smaka på sin egenfångade kveite.

För att summera de första 10 minutrarna – 3 hugg och 2 landade nu skickar vi ut våra spön igen. Det tar inte många minuter innan nästa fisk biter på och Santeri är med och vevar in kroken och den sitter denna också, en liten flundra under måttet som åker snabbt ned igen. 3 landade och en tappad efter ca 20 minuters fiske är så jäkla häftigt.

Dagen fortsätter i samma anda, det går inte långt mellan huggen men nästa fisk kom på tredje spöt som stod i spöhållaren, ett försiktigt hugg som sedan började rusa iväg i en stadig rusning, jag säger till Santeri att det här kan vara en bättre fisk. Santeri tar spöt och vevar in kroken, den sitter men kommer ganska snällt med i början och går i lugn takt tillbaka mot båten när den börjar närma sig så inser den nog att något är galet och ger Santeri en fight han sent kommer glömma då den rusar 20-40 meters rusningar i alla tänkbara riktningar inne på grunt vatten. Efter en mycket rolig kamp kommer en grym fisk upp och jag säkrar den direkt. Efter mätning konstaterar vi att det är en grym fisk på 139 cm som fick friheten åter efter några snabba bilder. Vi valde att driva vidare i driften trots lite avdrift med den sista fisken och det tog inte lång tid innan nästa satt, denna gång tog jag själv spöt och drillade min första för dagen på ca 100 cm. Driften tog oss lite djupare ned mot 15-20 m. Vi valde sedan att lägga om en ny drift och bara minuten in i driften hugger det igen på spöt riggat med betesfisk, tyvärr sätter sig inte kroken ordentligt och den kom sig loss. Lite längre mellan huggen men det kom sedan en fisk på mitt spö igen, trots cirkelkrok så hade den krokats väldigt dumt vilket väldigt sällan sker med den här typen av krok. Då fisken var på 94 cm så valde jag att ta med denna hem då den inte hade klarat en återutsättning. Santeri avslutar sedan dagen med att ta en sista flundra som är strax under mått.

Vi har alltså varit ute och fiskat från 8:30-12:45 och landat 7st hälleflundror och tappade 2, allt detta endast 3-5 minuter från hamnen. HELT sjukt galet bra fiske.

Under söndagen ska jag ut igen denna gången med Jan som åkt med oss tidigare både på hösten och våren. Målet för Janne var att fånga nytt personbästa på kveita som innan denna dag låg på 10 kg, det skulle snart ändras.

Vad man inte kan göra åt fisket är att bestämma hur fisken ska bete sig eller hur allt kommer att utspela sig. Det man många gånger kan påverka som guide är framför allt hur knutar och linor är starka och fräscha, att krokarna är tillräckligt vassa, att lekanden och fjäderringarna är i bra skick och kvalité. Sen såklart fiska på rätt plats vid rätt tidspunkt men det är aldrig en garanti hur fisket för dagen kommer gå trots många års erfarenhet. Fiske är fiske och vi kan bara göra allt vad vi kan för att öka chanserna till ett lyckat fiske, men hur det utspelar sig det får man helt enkelt se.

Denna dag var en sådan dag där trots att vår utrustning är i toppskick och fisken valde att bita i så var det något som gjorde att vi hade stolpe ut under hela förmiddagen. Vi lämnade hamn 9:30, först då Jan kunde komma loss från jobbet. Vi var snabbt ute och fångade bra med betesfisk nära hamnen, och de bra hälleflundra platserna låg ju även här också. Ut med spöna och börja fiska. Efter ca 30 minuter i första driften så kommer ett pet på första spöt och vi ser att en fisk håller på och tuggar i sig vårt bete och Jan gör sig redo. Spö börjar bocka sig samtidigt som linan rusar iväg, Janne vevar in kroken, får vikten i fisken, lyfter spöt och plofs! Fisken tappad… Nya tag, första kontakten kändes bra efter bara 30 minuter fiske, nytt bete, ut med det igen och så kör vi. Det dröjer inte mer en ca 20 minuter så högg det på nästa spö som stod i spöhållaren. När fisken sätter fart då är läge att veva in kroken, sagt och gjort. Fisken sitter och vid första anblick får vi känslan att det är en större fisk, sedan kommer ett par kraftiga huvudskak och tyvärr lossnar kroken även denna gången… Otur, men det är bara kriga på för att försöka ha bättre lycka nästa gång. Samma sak hände igen och igen… Om inte det här vore nog med otur denna dag så skar sig en utav våra rullar så vi fick åka in till hamn och hämta en ny rulle. Det tog bara 10 minuter så var vi ute på fiskeplatsen igen. Så skönt att kunna göra något sådant när fisket är så nära hamn. Vi lägger en ny drift där det inte händer något förens vi började prata om att veva upp och lägga om driften, innan denna mening kommit ur munnen så skriker det till i ett av spöna. Snabbt framme och drar åt bromsen men fisken fortsätter i samma tempo trots hård broms, den stannar tillslut upp o skakar sitt huvud med en våldsam kraft, vi inser att vi krokat ett MONSTER till kveite, fisken bestämmer sig för att simma vidare ut mot djupet i hiskelig fart innan vi hunnit köra efter så tappar kroken återigen fäste… Nu får vi aldrig se hur stor denna var men stor det var den. Lite uppgivna nu med så många tappade fiskar och ca 2h kvar att fiska men vi krigar på. Strömmen börjar dö av lite och vi bestämmer oss för att lägga oss tillrätta när den vänder. Sagt och gjort ligger vi väl placerade på ett område vi tidigare haft bra fiske på. Här ligger vi och väntar på att strömmen ska tillta medans vi pratar och njuter av dagen på havet. Minuterna gick och strömmen började sakta men säkert vände och helt plötsligt smäller det tag i Jannes spö, PANG, han väntar iskallt på att den ska börja simma iväg, fisken drar tillslut och Janne drar åt bromsen på max, fisken simmar dock rakt mot aktern så Janne som nu satt den hårda bromsen flyger nästan över bord då fisken sätter fart tvärs under båten, Janne ligger halvvägs ut över akterspegeln med spöt fastlimmat i händerna och försöker kravla sig tillbaka i position. Efter en lite halvt skräckfylld intensiv fight kan vi snart landa en riktigt DRÖMFISK!!! Så välförtjänt efter denna dag med ett kveite på hela 173cm till Janne! Efter några snabba bilder fick så fick även denna friheten åter. Det blev bara en landad fisk denna dag men vad gör det när den mäts till hela 173 cm och en drömfisk för Janne! Skam den som ger sig.

Vi har fortfarande ett par dagar lediga här i november med möjlighet till riktat kveitefiske med riktigt god chans på både många och stora, se till att ta chansen och åk upp till oss nu. Om inte annat så se till att boka upp en plats inför nästa års höstfiske, det är verkligen en grym tid för hälleflundra!