Vesterålen inleder säsongen med en familjevecka och en fiskehistoria som sent kommer glömmas!

Då har vi äntligen fått våra första gäster till vår destination Vesterålen, närmare bestämt familjen Larsson som också är våra ända gäster denna vecka. Veckan har bjudit på blandat väder från spegelblankt hav till vindar på 10-12 m/s. Conny och Anna med sina två barn Ville och Vanja har fokuserat på att ha kul på havet med bra mängdfiske i båten. Detta var inga större problem att finna då första dagen med fint väder så drog vi ut till ett av våra kändare ”torskflak”. Vi kom fram till platsen och behövde sedan inte byta drift på hela dagen, det var non-stop action där vi fiskade på mellan 20-30 meters djup där hela familjen stundtals stod och drillade fina torskar! Värst av alla var Vanja (14 år) som lyckades fånga dagens största torsk på hela 13 kg och kunde instämma att fiske är rätt kul ändå när man fångar störst fisk i familjen! Inte nog med att vi drog torsk på rullande band så lyckades även Ville (11 år) dra en bleka på hela 4,5kg vilket är ett riktigt fint exemplar som han kunde stoltsera med!

När armarna hängde ner till knäna så bestämde vi oss för att åka hem och ta vara på all fisk. Men vi gjorde ett sista stopp för att testa på blekafisket inte så långt ifrån campen. Ett par kast senare hade både Ville och Vanja fångat var sin Bleka och med stora leenden och trötta armar så begav vi oss tillbaka till vår fina camp här på Vesterålen.

Nästa dag så möttes vi av stora makrillstim där vi genast fångade ett gäng. Vi hade först planerat att åka tillbaka till ”Torskflaket” men bestämde oss att testa lite snabbt på Kungsfisk i fjorden innan vi begav oss vidare. Första släppet resulterade till storsej, torsk och vitling.. Okej, inte helt vad vi hade tänkt. Vi lägger en ny drift och samma sak händer där.. Vi gör nu ett sista försök på ett helt nytt ställe. SMACK, och upp kommer både Villes och Vanjas första kungsfiskar! Därefter blir det lunch innan vi fortsatte vidare mot torskflaket.

Väl framme så fångar vi ett gäng torskar men det är inte alls på hugget som det var dagen innan. Vi testar runt men det var verkligen svårt att trigga dom till hugg även om vi såg dom på ekolodet. Vi lägger oss utanför ”Torskflaket” och gör en flundradrift för att täcka av större område med chans till både storsej och torsk. Vi driftade runt 1 knop och helt plötsligt står Ville med spöböj och lina som sprutar ut från rullen. Sedan tar det tvärstopp. Och vi tror direkt att fisken gått ner och satt sig i botten. Han försöker få loss det genom alla konstens regler men tillslut blir pressen för stor och jag tar över och spänner upp allt vad jag kan för att sedan slacka, när jag spänner upp andra gången så känner jag att den ger med sig men att det fortfarande var fisk på.. Det kändes väldigt märkligt och jag ger tillbaka spöt till Ville. Upp kommer då en gråsej på 4-5kg som är sargade från topp till tå.. Jag får genast en klump i magen när jag insett att vi precis har lyckats rycka loss ett monster till fisk som hade hela denna sej i munnen… Hur stor den här fisken var kommer vi aldrig kunna veta men om den kan sluka en 4-5 kilos fisk utan problem så är det nått utöver det vanliga…

Hur som helst så vet vi vart den bor frågan är bara vem som får chansen att kroka i detta monster från djupet nästa gång och hur kommer det att sluta?!

I slutet på samma drift så krokar Anna i nått som kämpar hårdare än de tidigare torskarna, och upp kommer hennes första hälleflundra! Oavsett storlek så är det alltid en speciell känsla att fånga sin första! Stort grattis Anna och till hela gänget som slagit nya rekord och fångat nya arter de aldrig tidigare har sett!

Varmt välkomna till Vesterålen, platsen där fiskehistorier skapas!