150cm+ x 8 – 185cm i topp i Havöysund

D

Vi har haft en riktigt go vecka här uppe i Havöysund, veckan bjöd på en hel del nordan vindar som har rört om i grytan och bidragit med lite sjunkande temp i vattnet samt att vi passerat nymåne och därför haft en otroligt stark ström, detta har resulterat i ett stundtals helt fantastiskt fiske både på flundra och torsk. Veckan började med en riktig pang start då många av båtlagen ville ta tillfället i akt och följa med till ett riktigt storfisk ställe, jag rattade själv guidebåten och snacket kring de stora flundrorna gick hett bland engelsmännen i guidebåten. Paul som tidigare fiskat i Norge vid ett antal tillfällen hade siktet inställt på att försöka bräcka sitt PB på 145cm under veckan, jag la upp ett par drifter kring en djuphåla som brukar leverera och på tredje driften för veckan så rev det iväg i Pauls spö och han satte cirkelkroken i en stöddig fisk! Fisken bjöd upp till en härlig fajt och efter ett tag kunde jag säkra ett nytt PB till Paul på hela 163cm. Vi kunde inte fått en bättre start och Paul nöjd som bara den kunde fiska avslappnat resten av veckan, men hans fiske skulle visa sig vara långt ifrån över… Andreas hade dragit med sig några båtar till ett annat hot spot lite längre bort i området och det tog inte lång stund innan dom dunkade upp en kanon firre i Andreas båt på 150 cm, tätt följt av att gubbarna i båt 6 tryckte till med en stöddig firre även dom på 155cm!

Följande dag fortsatte vi på storfisk grindet med följe av båt 11 och båt 8, vi körde ett mer exponerat område då vindarna var obefintliga. Innan strömmen började komma igång hände det inte mycket men efter ett par korrigeringar körde jag av en fin brant ner mot 50 meter och när vi precis kom ner på platt botten så smacka det världens slack hugg på min jigg och jag krokade på en inte allt för stor fisk, men på det lätta slow pitch spöt så bjöd fisken på bra fajt och jag kunde handa över spöt till Chris som gjorde sin första resa hit så att han fick sig en riktigt rolig fajt på en fin 114 centimeters flundra. Jag fortsatte sedan lägga lite energi i rännorna mellan reven och när jag sedan pressar upp båten lite avit på sniskan i en av rännorna så var Paul återigen igång och det rev iväg på hans betesfisk… Han krokade fisken och vi fattade snabbt att det var snack om en liknande fisk som dagen innan, fisken drog iväg med ett par riktigt sjuka rusningar men med hans kralliga utrustning var det inga problem att bärga fisken och vi kunde mäta fisken till riktigt kingiga 162 centimeter, så ennu en kanon firre till Paul som var mer än glad. Båt 8 hittade även dom ett hett spott där dom lyckades dunka upp 2 riktigt fina fiskar på 120 och 124 centimeter på spinnfiske! Båt 11 hade efter en mindre fisk på 85 centimeter ruttnat och ville känna lite böj i klingorna, så dom letade sig ut på branterna och hittade en stor samling med torsk och hade ett riktigt kanon fiske med stora mängder torsk upp till 9-10 kilo. Våra gäster från Litauen befann sig denna dag i ett helt annat område i jakt på torsk och när dom hade drivit ut över en brant ner mot 100 meter med sinna pilk ar så dunkade det på riktigt ordentligt för en av gubbarna och dom fattade snabbt att dom hade gått i en fet flundra, efter att fisken hade tömt rullen på 250 meter lina så började den långa vägen upp till båten, men dom lyckades landa firren och mäta den till grymma 185 centimeter!

Under måndagens fiske så hade vi besök av en del nordan vind och val alternativen var begränsade, Andreas som rattade guidebåten fick med sig ett gäng båtar till ett grunt område med bra strömsättning där dom skulle fiska flundra. Fisket var riktigt bananas direkt från början och det högg oavbrutet för grabbarna i guidebåten. Drift efter drift så kom det in fisk på ekolodet och dom smackade en bit över två siffriga antal i båten och hade riktigt mycke kontakter och tappade fiskar. Det var inga monster i farten där men ett riktigt roligt fiske som uppskattades av grabbarna i guidebåten, fisken högg på allt men det effektivaste som visat sig vid flertalet gånger under veckan var små små betesfiskar, det kan flundrorna verkligen inte motstå så vill man ha bra action på grund vattnet så äre ett hett tips.

Den sista dagen så var förhållandena åter riktigt fina och ett gäng båtar var riktigt taggade på att komma ut på bra torsk fiske. Andreas hade dagen innan hade haft ett magiskt torsk fiske med Litauerna där dom hade landat stor mängder torsk upp till 10 kilo och tappat ett helt gäng riktigt stora, så vi skickade ut båtarna till samma område och fisket var fortsatt riktigt bra! Det landades riktigt bra mängder med torsk runt 10 kilo och toppfiskarna låg på 15 kilo. Vi andra gav oss tillbaka till området vi fiskade flundra på under den första dagen i hopp om att avsluta med fler stor flundror. Jag inledde fisket med guidebåten runt samma håla som levererade under under första dagen och när vi driver in mot markeringen från Pauls 163a så kommer det in en fisk på ekolodet som följde efter Nigels bete, men när den lugnt bara följer efter och kollar på betet så river det återigen iväg i Paul spö och det är en annan flundra som gått upp och klippt hans bete, han drar till och sätter hård press på fisken och jajamen, ennu en kanon firre satt på kroken som efter ennu en grym fight kunde mäta 150 centimeter! Båt 12 låg och gnetade av en annan kant och efter att dragit ett par flundror runt metern på små beten, så klev det på en fet fisk även för dom som mätte 154 centimeter. Då jag personligen gillar att fiska med lite size på betesfiskarna så drog vi ett gäng torskar och fiskade med istället för de något små sejarna vi hade. Det tog inte lång stund efter att jag satt på en torsk åt Ian innan det klippte en flundra för han, även denna var en riktigt fin firre på 133 centimeter. Torsk fick förbli som bete och när strömmen senare hade vänt och börjat trycka på ordentligt så kändes det åter riktigt hett. Jag la en lite längre drift men utan action så så jag efter ett tag till grabbarna att vi skulle flytta oss och gå upp till ett spott där vi tidigare hade haft efter en riktigt fet fisk som aldrig högg. Alla började veva upp och efter att vevat en stund så sneglar jag över mot Chris och ser att hans spö började böja sig något kraftigt, Chris var rädd att han hade fastnat i något men jag han snabbt dit och situationen löste sig så att den faktiska feta flundran som hade sugit Chris torsk på vägen upp lätt 20 meter över botten nu satt på kroken och var påväg bort från båten i en sinnes sjuk permitet i den 3 knop hårda strömmen. Chris slet och fick sig en otrolig fajt, när fisken äntligen kom upp till båten var den fortsatt inte klar och bar åter iväg i en galen rusning så Chris fick bara börja om med att pumpa upp fisken till båten. Andra landningsförsöket gick bättre och jag kunde säkra en riktigt fin fisk åt Chris som mätte hela 159 centimeter, även denna fina fiska som alla andra stora exemplar fick snyggt simma tillbaka efter några feta foton. När dagen började närma sig sitt slut så var det action borta i Andreas båt när han står och försöker reda ut ett stort trassel som uppståt i dom hårda ström virvlarna. Han stör hängd över relingen med fyra linor ihooptrasslade, det ena betet hängde bara någon meter under ytan med de andra betena surrade längre upp, och från ingenstans så kommer en fin flundra upp precis vid båten och klipper betet som hängde nån meter ner, Andreas fick släppa alla linorna och grabbarna i båten fick drilla upp fisken med de andra linorna fortsatt trasslade. På ett mirakulöst sett lyckas dom landa fisken och mäta den till fina 135 centimeter.

Vi tackar samtliga för en riktigt fin vecka och laddar nu om batterierna för ennu en kanon vecka!