Flundra race och spätta på 3,4kg i Havöysund

D

Sommar tid här uppe kan helt klart vara magiskt i en helt egen dimension och denna veckan har vi spenderat tid på havet under den fantastiska midnattssolen på spegelblankt hav och fått uppleva helt otroliga ”golden hours” som ger en gåshud när man nu sitter och blickar tillbaka på veckan. Vi har gästats utav en stor grupp av engelsmäns som fyllde fem båtar samt svenska grupper och en från Lettland som nu precis lämnat campen och att se alla leenden när folk kliver på bussen och lämnar oss är helt fantastiskt.

Inledningsvis på veckan så körde vi lite mix fiske där vissa båtar satsade mer på flundra och andra mer på torsk för att verkligen bli varma i kläderna, jag rattade guidebåten och körde torsk men tyvärr fick det ”bra” torskfisket vänta tills senare i veckan då det valda området inte vill leverera och det var svårt att hitta fisken men vi lyckades dock hitta några med topp på ungefär 12 kilo. Andreas hade med sig den engelska armadan och grabbarna i båt 9 och körde riktat på flundra i området som levererade stor fisk i sluttampen av föregående vecka, det var dock svår fiskat men båt 9 lyckades köra igång veckan med att hitta en produktiv fläck där dom nitade två fina flundror på 128 och 130 centimeter!

Dagen där på försökte vi trotsa den västliga vinden med att gå väster ut men vi misstog oss där och fick på vägen ut vända skutan mot andra områden i närområdet då det var alldeles för stökigt och grov sjö för att lyckas komma iväg. Vi han med att fiska på det stigande vattnet på ett fint ställe just norr om Havöysund och på första driften kom det in en flundra på ekolodet som inte ville hugga, jag gick strax där efter tillbaka för att lägga samma drift igen och på första kastet så dunkade det på ordentligt på i min sand eel! Det var bra tyngd i fisken så jag passade vidare fisken till grabbarna i båten som fick leka av sig ordentligt när fisken valde att sätta iväg i bra fart och bjöd på en riktigt go fight, fisken mätte hela 130 centimeter och förgyllde dagen till fullo.

Till en början av dag tre så var det bra blåsigt på förmiddagen och samtliga valde att köra en sen start då kvällen och natten lovade fantastiska förhållanden och noll vind! När vädret äntligen började lägga sig så var vi påväg ut och fick känna på grov sjö till en början men det var värt det då vi direkt hittade en topp som höll sjukt mycke betesfisk och under dom patrullerade riktigt feta torskar och vi hade under ett par timmar fint torsk fiske med hög snitt storlek, när dom bestämde sig för att sluta hugga så var det dax för flundra men det gick i stöpet. En av de engelska båtarna stannade ute tills på morgonen och lyckades då nita i en fin flundra på 120 centimeter.

Dagen därpå så ville guidebåten fiska mer torsk och Andreas tog sig iväg längre väster ut och lyckades hitta brutala mängder bra torsk som stod ute på en 80 meters kant. Fisken var sjukt hugg villig och alla i båten pumpade torsk mellan 10-15 kilo under hela dagen tills armarna blev till gele! Detta var väl behövligt då det dagen därpå vankades långtur på hälleflundra så nu var alla i Guidebåten uppvärmda för att kriga med plattisar! Så 07:00 dagen efter körde vi med samtliga båtar på campen mot det tänkta flundra stället som förhoppningsvis skulle leverera, och visst gjorde det! Väl på plats så stoppade jag med större delen av båtarna på ett tidigare spot och Andreas begav sig vidare till ett annat område, det tog bara ett par minuter innan första båten landade en matflundra på 90 centimeter och sedan var det igång, jag fick placera om båten en gång innan vi lyckades kroka vår första som var en fin matfirre på 115cm men när vi precis landat denna så smällen det till i nästa spö och rullen börjar näst intill ryka i första rusningen, på ett lättare spinnspö så blev fighten helt magisk och upp kom en fantastisk flundra på 132 centimeter! Nu var vi verkligen igång och efter flertalet flundror mellan båtarna så small det på bättre för boysen i båt 8 och dom fick leka med en fin fisk på 145 centimeter. Efter ett tag begav jag mig ner till nästa spot och det tog inte lång tid innan det small till som aldrig förr när jag spinn fiskade, i samma sekund som det small så skrek rullen och jag fattade snabbt att något var konstigt och misstänkte en fel krokning, mycket riktigt så visade det sig vara en fisk väl över 140 centimeter som jiggen hade lyckats fastna i stjärt fenan på. Precis bakom mig i samma drift kom killarna i båt 8 drivande och dom fick känna på kraften av en otroligt stor flundra som sög i sig en av deras betesfiskar och bjöd dom på deras livs fight! Tre gånger vid båtkanten vände fisken och när dom väl skulle ge sig på ett försök att landa fisken så gick det tyvärr snett och fisken lyckades stick och slita av linan, jag han precis komma bort till dom när detta hände och fick se en fisk som alla dagar i veckan sträcker sig väl över 170 centimeter, tyvärr är det en del av detta fiske, en sak är att få monsterna till att hugga och en helt annan att säkert lyckas landa dom, denna fisk hade turen på sin sida… I denna regi fortsatte dagen och samtliga båtar landade flundra och de flesta även två siffriga antal i båten, som vanligt går säkert 80-90% av all fisk tillbaka och framförallt denna dag då faktiskt merparten av all fisk som fångades låg runt 130 centimeter och över, snittstorleken var alltså otrolig! Vincent 13 år i guidebåten stod runt lunch tid och väntade på sin livs första flundra och det var nu dax att få uppleva den brutala styrkan av dessa fiskar för första gången då det äntligen sög tag ordentligt i jiggen för Vincent och efter ett grymt mothugg så var det igång, fisken bar iväg på ett par sjuka rusningar och Vincent fick lägga mycket kraft bakom spöt för att tämja fisken. Med full kontroll över utrustningen bände Vincent tillslut upp fisken till båten och Andreas kunde säkra fisken vid båtkanten och mäta den till grymma 135 centimeter! Stort mega grattis Vincent till en otrolig första flundra!

Båt 9 var mycket intresserade i de fina spättor som vi tidigare veckor bänt upp och gav det ett ordentligt försök, dom låg och varierade mellan spätta och flundra fiske under hela dagen och lyckades landa runt 40 rödspättor med ett otroligt snitt och en toppfisk på 3,4 kilo! Utöver det lyckades dom även dra två siffriga antal med hälleflundror av rolig storlek med topp på 125cm, så en sjukt produktiv dag för grabbarna i båt 9. Under sista dagen hade vi riktigt skitväder med hårt regn, dimma och nordlig vind som bjöd på grov sjö i tillägg vilket resulterade i att vi bara var två båtar som gick ut en kortis och gav det ett försök, men dock utan resultat och alla var nöjda med att avsluta veckan där.

Vi tackar alla för en helt fantastisk vecka, på återseende!