HAVÖYSUND! Nytt NSA rekord och stora flundror!

Denna vecka har verkligen bjudit på ett helt fantastiskt väder, massor med fisk och framförallt ett helt sagolikt umgänge på campen där alla verkligen bara har njutit utav varenda sekund både på land som ute på vattnet.

Veckan började på bästa möjliga vis med goda väderförhållanden och ett gäng göteborgare som var taggade till tusen. Samtliga båtar valde att röra sig nordväst för att kickstarta veckan med lite blandat fiske efter flundra och torsk, väl ute på plats finner gästerna dom helt enorma sejstimmen som sveper längs dom gigantiska flaken mellan topparna precis innan det djupnar ner från 50 meter till 200 meter djupt vatten. Dom större predatorerna var som beställt under sejen och det dröjde inte länge innan samtliga båtar stod med flera dubbelhugg på fantastiska mat torskar i 7-kilosklassen, bästa betet för dagen var helt klart jiggar i lite mindre modell som man knyckte hem precis ovanför botten, anledningen är med största sannolikhet att därför vi har så pass mycket lodda i vattnet så vill fiskarna gärna bara knycka i sig mindre betesfisk.

Men mellan torskarna så skulle det visa sig att hälleflundrorna var flitigt på jakt efter mat och med jämna mellanrum så rapporterade båtarna in fina flundror till straxt runt 130 cm, flera på jigg men även på betesfisk i mindre format.

Efter en längre tystnad över radion så kan man höra hur båt 3 brister ut på radion att dom har landat en gigant, fisken som slet tag i en betesfisk på 50 meters djupt vatten hade varit ganska lugn under fighten men efter att kommit upp till båtkanten blivit helt galen när dom satt kveitekroken i underkäken, dessvärre hann dom inte dra igenom kroken på flundran innan den dampade loss så dessvärre släppte den från kveite kroken innan ett ordentligt mått på fisken kunnat göras. Vi guider fick sedan se film på allt och kan med ganska stor säkerhet säga att denna fisk var någonstans mellan 200-210 cm, tråkigt att vi inte fick en ordentlig längd på den men snacka om en helt fantastisk upplevelse för gästerna som knappt hunnit doppa sina fiskesaker i vattnet på årets Norgeresa. Andreas som låg en bit bort körde in i det sista och efter ett x antal bommade fiskar som endast dragit i betesfiskarna så satt det äntligen fast fisk för Fredrik som efter en stökig fight kunde landa en snygg flundra på 135 glada cm 136cm.

I fredags så vankades det långtur och efter att snackat ihop oss guider och samtliga gäster begav vi oss ut ur hamn kl 09.00, båtturen dit gick hur fint som helst och väl på plats så kör vi ett bekant område som fungerat tidigare i år. Redan första driften för samtliga båtar så hade alla haft kontakt med flundra, det kändes ordentligt hett och drift efter drift över topparna resulterade i flera fina flundror upp till 125cm. Jag ”Daniel” som körde båt 2 med Joel och Benny kunde träffa in en riktigt het fläck där då man drev över så kom det upp flundra på lodet varje gång man drev över, Otroligt kul när man verkligen kan se flundrorna gå upp på ekolodet och aktivt jaga våra jiggar upp i frivattnet innan dom väl bestämde sig för att bita i ordentligt. Joel visade sig vara riktigt het med sin Herringshad från Savagegear i 300g modellen och kunde på kortare tid smacka upp 7 st riktigt fina med en på 125cm i topp! Daniel kunde inte hålla sig ifrån spöt när det var 5 flundror på ekolodet samtidigt och efter ett par kast med en sandeel så smackar det på gött på en fin pigg flundra på 128cm. följt av ett dubbelhugg med Joel kastet efter. Båt 9 rapportera efter en spännande stund på radion in en fin flundra på 165cm som dom gjorde en så kallad quick release på hehe…

Därefter stod tidvattnet stilla och planen som smides föregående vecka skulle sättas i lås! Det är nämligen så att förra veckans så var vi och nosade på NSA rekord på spätta under långturen efter hälleflundra, flera utav gästerna fick spättor upp till hela 3,8 kilo på flundrajiggarna och vi guider var ganska övertygade om att detta område kunde bli det ställe där företaget kliver över 4kg strecket för första gången. sagt och gjort så satte vi på ett tackel för rödspätta åt Benny i vår båt medans Jag och Joel harvade på med våra större jiggar. Ganska omgående ser jag hur ett gäng fiskar simmar upp till våra jiggar ett par meter över botten, några pill i spötoppen och jag har fisk på, det är väl en mindre torsk tänker jag och vevar snabbt upp fisken mot båten, men när jag kollar ner inser jag att det är en helt enorm rödspätta som klipp min jigg på 300g, jag lyfter in den i båten och mäter den till galna 62cm samtidigt som benny smackar en fin fisk på 61 cm! ingen av dom var över 4 kilo men helt klart en grym start!

Vi hinner knappt ner till botten igen innan jag ser hur en riktigt stor spätta sätter fart mot min jigg, jag skrattar till och säger att det är något fel på dom här spättorna och att det inte förvånar mig om den faktiskt tar jiggen, som sagt fisken klipper jiggen i det sjukaste karatespättahugget jag någonsin sett och vi alla fattade att om det var en spätta som kommer upp nu är den stor! vi kollar med spänning ner i vattnet i väntan på att fisken ska komma upp på 35 meters djup! Och minsann är det en spätta som kommer upp ur djupet och den är inte liten! landningen går galant och efter att ha mätt den till 66cm insåg vi ganska direkt att den skulle kliva över 4 kilossträcket i och med att den nästan är lika bred som lång. Efter några kontroll vägningar kunde vi äntligen fastställa en vikt på 4230g vilket krossar det tidigare rekordet inom företaget. Lite smått i chock klippte joel några bilder innan vi varsamt släppte ut den igen. tillsammans denna dagen kan vi räkna ihop 7spättor över 60cm med 3st över 65cm

Nytt NSA rekord på 66cm och 4230gram

I

I mitten på veckan hade vi en del blåst och vi bestämde oss därför att Testa på lite vikfiske, snacka om go ide då det omgående smällde till på ena fransmannens spö och efter en härlig fight i solen så kunde vi landa en fin fisk på 130cm! Fredrik i guidebåten ville inte vara sämre och efter en roliga fight på spinnfiske kunde vi landa en riktigt go flundra på 120cm. Efter det krokade fransoserna på en flundra på något som jag skulle anses klassas som ul spö för abborre… Men efter en vända ner till botten kunde vi landa en go flundra till på 107cm.

Näst sista dagen var det stor fisk på schemat och långtur upp mot nordkap var planen. Då flera båtlag var trötta sedan dagen innan åkte vi i guidebåten ut lite innan dom andra och kunde mötas av ett spegelblankt hav med vikvalar och tumlare nästan åt alla håll ögat kunde nå. Väl på Plats utanför nordkap så dröjde det inte många drifter innan Fredrik krokade i en riktigt pigg fisk på straxt under metern. en perfekt matfisk och den han väntat på hela veckan. Drifterna efter händer det inte så mycket på så vi mestadels ligger och solar och lyssnar på musik i båten, men så helt plötsligt som från ingenstans så kan vi se på ekolodet hur en bättre fisk kliver upp mot våra sejar. Sekunden efter så smäller det på ordentligt för Lamblard som håller i för glatta livet medans vi kör efter fisken precis innan branten ner till 300 meters djup. Vi får upp den en vända innan den går ner igen och ställer sig straxt ovanför botten, upp en gång till och med dom sista krafterna kan Lamblard lyfta fisken dom sista meterna för att kunna möjliggöra en landning utav fisken. 165 glada men starka cm blir därefter plåtad med nordkap i bakgrunden, vilken otroligt häftig känsla att drilla stor flundra vid nordkap kunde gästerna enas om när den simmat tillbaka igen.

Nordkap runt hörnet

Efter Denna fisk så körde vi vidare för lite torskfiske men halvvägs dit kan vi se hur en grupp knölvalar bokstavligt talat flyger upp ur luften, vi drar full kareta mot dom och kan mötas av något som man egentligen bara ser på naturfilmer på tv. Knölvalarna hade alltså jagat upp ett stort stimm med lodda (även kallad nors) mot ytan och i omgångar kom dom upp och svalde i sig flera hundra kilo åt gången knappa metrarna från båtkanten. Jag drog snabbt igång en live på detta på Nordic Sea Anglings facebooksida, kolla gärna det samtidigt som jag gjorde allt i min makt för att lyckas få några goa bilder på valarna vid båtkanten.

Detta fick avsluta veckan, och denna fullkomligt enormt underbara naturupplevelse kommer med säkerhet gnaga sig fast på huvet för all framtid både hos mig och gästerna.

Nu kör vi en lugnare vecka på grund av situationen med SAS men jag kan lova att det kommer bli hur bra som helst!