205cm, 200cm och 178cm efter magisk vecka i Havöysund

Som tidigare nämnt i föregående nyhet här från Havöysund så hade vi en helt fantastisk inledning på veckan med många fina fiskar inklusive den helt fanastiska hälleflundran på 205 centimeter. Vi hade som sagt feeling att det inte va det sista vi hade sett av storflundrorna denna veckan, och vad rätt vi kunde ha! Söndagen spenderades i närområdet då det blåste otroligt mycke denna dag och vissa lyckades peta upp ett par tröst flundror men de flesta gav sig rätt fort då det var för hårt för att fiska. Istället så hade vi en brutalt fin måndag, vädret var helt otroligt och många av båtarna fiskade torsk ute på norrkanterna med gott resultat i form av mängd av fisk, men de stora torskarna lyser fortsatt med sin frånvaro och toppfiskarna bukar ligga på 12-15 kilo vilket självklart är en super fin fisk men dom har vart rätt få. Jag, Rickard och Stig från Maxel Jigstar var ute och fiskade sida vid sida med Guidebåten, men flundra fisket var väldigt trögt denna dag och vi letade lite nya spotts för året som vi har feeling för och som vi hoppades hade börjat leverera. Där hade vi dock fel och vi kom endast i kontakt med ett par fiskar varav en dock något större fisk i Guidebåten som Stefan tyvärr tappade och i min båt hade vi ett gäng fiskar uppe och kikade på grejerna som vägrade hugga på ett av ställena, men vi fick dock rundat av denna dag som hade bjudit mestadels på solbränna, med en fin fisk på 122 centimeter.

Under vår sista dag för veckan så hade jag och Andreas planerat att komma oss iväg lite längre då vädret skulle tillåta detta, stor flundra var målet och för grabbarna i guidebåtens del så var det fortsatt Magnus som väntade på sin första flundra för veckan, och som tidigare sagt så har grabbarna haft en riktigt grym vecka i guidebåten där alla förutom Magnus hade fånga fisk över 143 centimeter upp till 160! Så denna dagen var det all in och sista chansen. Resterande båtar på campen var inte sugna på att åka långt och nöjde sig med att fiska i närområdet till Havöysund, vilket resulterade i många fina fiskar men båt 3 drog i en riktigt fin fisk när dom hade gått in grundare för flundra och dunkade då upp en kanon fisk på 158 centimeter. Väl framme på långturen så förstod både jag och Andreas ganska snabbt att vi bara hade det första tidvattnet att fiska på då det var mycket stökigare på sjön där borta än utlovat, och när strömmen sen skulle vända på eftermiddagen så hade det inte vart körbart hem, så vi fick fiska effektivt och göra vårt bästa för att ta vara på den heta perioden vi hade att gå på, och oj gjorde vi… Mattias i guidebåten som tidigare hade dragit den fina firren på 143cm härrom dagen och ett gäng mindre fiskar, lånade ut sin trogna halibandit med curly tail till Magnus då han inte hade någon i Midnight Glow färgen, dom fiskade på ett tag och strömmen var riktigt bra. Magnus behövde allt förtroende för grejerna han kunde få och efter att lirat omkring med jiggen en stund så fick han ÄNTLIGEN det där hugget han drömt om i flera år och väntat ihärdigt på hela veckan! Han krokade fisken helt perfekt och brast ut i ren lycka när han insåg att den satt där, och efter en grymt fight och en kanon landning av Andreas så låg den äntligen där vid båtsidan och dom kunde mäta den till hela 154 centimeter!

Jag och Stig låg och släpade uppe på ett annat spott som jag velat testa nu och haft en otrolig feeling för, dom stora skulle bara ligga där och vänta på oss, och ja man får nog säga att det var så… på den tredje driften så driver vi ut med våra betesfiskar över hotspottet och då river det iväg som bara den i Stigs rulle, han låter den suga i sig sejen ordentligt innan han drar upp bromsen och vevar fast kroken! Fisken hade gått iväg en bit och gjorde en rusning längre ifrån oss, men stanna hyfsat fort och till en början kunde vi inte annat än att se att det var en bra fisk, men hur stor den egentligen var hade vi ingen aning om förrän den kom in rakt under båten och den värkliga tyngden i spöt syntes. Det var då när Stig efter en stund fått vänt fisken och börjat lyfta den från botten vi insåg vilket pjäs det var han hade krokat i och Stig var överväldigad av den otroliga tyngden från fisken, han slet som bara den och gjorde ett bra jobb med att hålla upp huvet på fisken, vilket är otroligt viktigt för att förhindra fisken från att gå ner igen. Tillslut började den närma sig och när Stig fick in sista växeln så räckte det hela vägen för att slita upp den till ytan och för att enkelt kunna landa den otroliga fisken på första försöket! Det var då vi insåg att det faktiskt kunde vara snack om en fisk i den smått otroliga kalibern två meter, när den sedan var tailad och vi vecklade ut hela tumstocken så insåg vi att den faktiskt var där, helt otroliga 2 meter lång. Efter många fina foton fick den fina fisken simma tillbaka och redan då var dagen gjord och Stigs stora dröm var uppfylld, men det stannade inte där… Efter en tom drift där efter så la jag upp den sista driften innan vi skulle lämna området och röra oss tillbaka till andra ställen pga. förhållandena, och då nästan direkt kommer det upp en fin fisk på ekolodet efter min sej som tyvärr inte ville bita, strax där efter hade vi drivit upp på en topp och då kommer det in ytterligare ett eko under min sej som jag ser direkt vara av storlek större! Denna fisken menade dock allvar och slukade i sig mitt bete direkt och bjöd mig på en första rusning som hette duga! Den fightade brutalt hela vägen upp och jag började undra hur stor fisken faktiskt var då det var bra tyngd i grejerna. Väl landad och klar så mätta vi den till hela 178 centimeter vilket var helt fantastiskt men det var svårt att uppskatta den sanna stoleken av fisken när vi precis haft en två metare vid båten… Fisken fick självklart även den friheten åter och simmade tillbaka efter några fina foton.

Då var det dax för oss att röra oss tillbaka innan strömkrocken skulle komma, vi bestämde oss för att fiska ett nytt ställe för i år som jag har riktigt bra feeling för, och som jag vet håller stor fisk. Framme efter en halvtimma så skickar vi ner sejarna och det tog inte ens 30 sekunder på första driften innan det kommer in en till fin fisk under min sej, den tar mitt bete och tyvärr när ja ska sätta den så lossnar den… jag hållet kvar vikten och känner efter så att sejen hänger kvar, så jag börjar lirka och fiska med riggen i hopp om att flundra skull komma tillbaka, och efter en lite stund av lirkande så smäller den på igen som bara den och det var inget snack längre, jag krokade den och fick mig ännu en helt brutal fight som var en av dom roligare jag haft. Även denna gick fint att landa och jag kunde mäta den till 152 centimeter, helt galet vilken dag!

Detta fick sätta punkt för veckan och alla på campen har vart super nöjda med både väder och fiske, vi är super peppade och tackar alla för en kanon vecka vi sent kommer glömma.