Bra mixfiske på Å!

Måndag den 18 april hade vi besök av Anders Lundin och sönerna Arvid och Axel, samt em grupp från Holland. Dagen väder bjöd på lite vind på de yttre fiskeplatserna och valde därför att fortsätta årets melodi efter flundra som består av att fiska på grunt vatten med agnfisk och spinnfiske.

Daniel körde båten med sin far i båt 3 och vi andra körde efter till samma område. Vi i guidebåten hann knappt stanna båten innan Daniel rapporterade in 2 landade flundror i storlekarna 80-100cm.

Våra Holländare de följde mig denna dag lite söder om daniels position och även de hade en flundra i båten riktigt snabbt.

Vi i guide båten krigade på lite längre innan vi hade vårt första hugg för dagen men som tyvärr kom loss 2 gånger i följd. Daniel och Holländarna rapporterade in flera fina fiskar, samt så kan vi se att Holländarna håller på med en lite större fisk och mycket riktigt får vi snart veta de landat och säkrat en mycket fin fisk på hela 143cm, fortfarande ingen upp i guide båten och efter denna fisk lägger jag om en ny drift och inte långt in i driften ser jag Anders i fören nitar på ett ordentligt mothugg ger över spöt till äldsta grabben Arvid som nu får kämpa. Några minuter senare landar vi ett riktigt praktexemplar på 142cm och på spinn dessutom mycket rolig teknik på flundra.

142cm

Tisdag morgon är det Torsk och mer torsk på schemat. vi kör utåt och rundar Lofoten, Fisket var lite trögt “våra mått” man blir gärna lite fartblid efter årets skrei säsong och glömmer lite bort vad som är bra fiske och sinnessjukt fiske många gånger, lite omställningsperiod nu efter skrein är borta för året. Men fisk det fick vi i bra mängd och ett fortsatt gott snitt på torskarna tyvärr ingen större denna dag men bra fiskar med vikter på 6-14 kg. Holländarna de hade hittat en annan plats som vi tyvärr fick reda på efter dagen men de hade verkligen haft ett sjukt bra torskrace med mängder av fisk mellan 6-12kg samt ett par större som låg närmare 20kg.

Efter vårt fiske på torsken i guide båten valde vi att köra någon sista drift för dagen på hälleflundra, och det var i första driften som Anders var snabbast med att se hur ett av våra spön med agnfisk på bugade och vi var snabbt framme o satta cirkelkroken innan vi visste ordet av situaionen står nu yngste grabben Axel och fightar sin livs första flundra han också. Efter ett par minuters kamp med ett par mindre rusningar men fruktansvärda huvudskak kan vi landa en mycket fin fisk på härliga 121 cm.

121

Veckan som följer så har vi bara en grupp Holländare som anlände på Onsdagen och vi fiskade vår första dag torsdagen själva från Å.

Dagen skulle gå ut på att de vill lära sig så mycket som möjligt om fisket i generellt och vi startade med torskfiske på ett väldigt fint och stilla hav “i mina ögon” vi han med att få ett gäng torskar med bra storlek någon upp mot 15kg innan sjösjukan slog till och där av bestämde vi oss för att köra en längre sträcka för en lugnare vatten “typ omöjligt” men sagt o gjort riggade vi om till agnfiske samt så körde vi med spinn prylarna igen då vi fiskade på 8-18 m djup.

Efter kanske 10 minuter in i första driften krokar vi i första flundran och landar och mäter till 102 cm. strax efter är det dax igen och igen. dagen slutade med hela 5 landade flundror mellan 80-108 cm så en mycket god första dag.

på kvällen anlände en grupp svenskar med Melker i ledning som skulle fiska hos oss under kommande dagar. och fredag morgon bar det ut för 3 båtlag i sikte på torsk. dagen var ganska slöfiskad enligt gästerna och inte mycket att rapportera förutom en massa sej som börjar vandra in mot kusten. Holländarna lyckade lura en fin flundra på 92 cm bara någon minut från campen i en av vikarna på spinn denna fisk den också.

Lördag morgon bestämde jag mig för att följa med Holländska gästerna en dag till då vädret var helt fantastiskt och vi valde tillsammans med svenska gruppen att köra samlat ned söderut och pröva på årets första långtur efter torsk.

väl på plats så dröjde det inte många minuter innan vi stod med böjda spön och drillade fina torskar från ett ganska häftigt djup på 95-110m. första fiskarna visade sig vara 7-9kgs och sedan kunde vi öka storlekarna lite kan man säga.

Dagens andra släpp fick vi fisk på 131cm torsk ca 18kg och det slutade med att vi fik en riktigt stor torsk på 139cm vikt oklart då den simmar vidare men i alla fall 25kg.

efter ca 2 timmars fiske valde vi i min båt att köra flundra sista timmarna där vi tyvärr hade mycket aktivitet men inte lyckades riktigt med krokningarna denna dag men slutade med att vi landade 2 fina fiskar 82cm samt 124cm.

Nu har vi från och med onsdag betydligt fler gäster på Å och det ska bli riktigt roligt att se hur fisket nu kommer att bli med fler båtar och människor som fiskar då säsongen startat riktigt bra!

ska också tilläggas att vi nu också fått en ordentlig Facelift på vårt kontor / butik på Å så varmt välkomna alla ni som ska komma till Å under 2022!