210cm och 195cm första dagen i Havøysund!

Då var det en ny vecka, med nya möjligheter! Gästerna kom upp i vanlig form taggade till tusen. Vädret var kanon första kvällen så vissa av våra gäster kastade sig i båtarna direkt efter info mötet. Just denna dagen gästerna kom till Havöysund så var det strålande sol och vindar upp till knappt 3 m/s. Våra tyska gäster begav sig ut för att fiska efter kveite. Blev tyvärr en kortare visit på havet då det blir mörkt på nätterna nu mera. Dom utnyttjade dock den lilla tiden dom fick ute på havet på maximalt sätt, dom åkte till ett ställe i närområdet och där skulle det visa sig var helt rätt. Redan efter 10 minuters fiske tar det tvärstopp för Mathias i båt 2, han inser inte direkt att det var fisk då det bara var väldigt tungt utan några rörelser. Efter att ha pumpat en stund så gungar det till ordentligt i spöt och han fattar att det det är en fet flundra, fisken kommer med hela vägen upp till båten och när alla får syn på fisken så blir dom chockade. Fisken vänder och drar en brutal rusning, Mathias med sitt lättare spinnspö och en rulle av modell något mindre hade inte as mycke lina så dom fick gasa efter fisken med båten tills fisken stannade. Fighten fortgick bra länge på det något lätta spöet, men tillslut lyckades han få fisken till ytan ytterligare en gång, gänget i båten filmade med sina mobiler när fisken ligger i ytan och den får för sig att sticka rätt in under båten så att linan smäller av… Riktigt synd och en en brutal start på veckan, gänget uppskattade fisken till mellan 190-200 centimeter, och efter att visat filmen för mig och jag kunde gott se hela fisken en stund i ytan, så säger jag med god säkerhet att den fisken var upp mot 2 meters sträcket…

Under första riktiga fiskedagen var veckar klockan ställd 06:00. Känslan var speciell när man gick ner till båten, kändes som en sån dag det bara skulle hända, att någon av båtarna skulle få syna en riktigt fet flundra. Guidebåten med 6 andra båtar åkte gemensamt till ett område som vi vet håller riktigt stor fisk, strömmarna var perfekta och även vädret på de. Det skulle inte lång tid innan båt 8 krokar på en fisk, och det var inte bara en fisk, det var fisken vi alla drömmer om… Det var helt sjukt att båt 7 och 8 som fiskade tillsammans inför resan hade snackat så mycket om detta området och var mer eller mindre bestämda på att dom skulle fiska där näst intill varje dag för att ha chans att gå i en riktig padda. Men att då komma upp, åka dit första dagen och gå i den fisken typ med en gång, det är bara så crazy! Hur som helst så gick fisken tungt och det rådde inga tvivel om fiskens storlek, fighten fick ett lyckligt slut och på det spegel blanka havet kunde grabbarna i båt 8 mäta den otroliga fisken till 210 centimeter! STORT mega grattis boys och snyggt fiskat. Efter några bilder och en sista anblick så fick såklart i vanlig ordning fisken friheten åter och simmade tillbaka. Fisket är onekligen riktigt sjukt här uppe ibland och när man hittar rätt och dom är sugna, så kommer det sällan upp bara en stor… Båt 9 som också låg med på området gick även dom i sin första flundra för veckan, som underbart nog också visade sig vara en riktig pang fisk som mätte brutala 195 centimeter som även så som alltid fik friheten åter och simmade hem. Sjukt stort grattis även där, vilken start. Båt 9 landade även en fin firre på 140 centimeter, men det som var grejen var att några av våra danska gäster fiskade ett helt annat område, vilket visade sig funka även det. Utan för mycke info över hur fisket var förutom de fiskarna dom fick, så var dom mycket nöjda med att berätta om två riktigt fina topp fiskar på 160 samt 149 centimeter!

Tyvärr gick våran fredag åt på land då det blåste riktigt hårt från väst. Det är alltid lika tråkigt närman tvingas sitta på land men tyvärr är det yttre faktorer vi inte kan påverka som styr över oss, glädjande nog var vindarna mer hanterbara under lördagen och jag kunde få med mig armadan ut på lite gött flundra fiske i närområdet. Trotts fortsatt hårda vindar och allmänt stökiga förhållanden fick vi riktigt goa drifter i det valda något skyddade området, finns inte mycket att säga förutom att mellan båtarna lyckades vi peta upp runt 7 flundror mellan 90-118 centimeter. Det fanns dock en båt som gick i en bättre och det var återigen båt 8 som dunkade upp en kunglig firre på 156 centimeter i slutskedet av dagen, och att lyckas med detta i tuffa förhållanden är alltid en bragd och en helt fantastisk känsla.

Söndagen lovade riktigt fina väderförhållanden, och med förutsättningarna och satsningarna under de första dagarna så hade det inte landats så mycket fisk mellan båtarna, så alla var taggade på action och då också kunna få lite fisk i lådorna. Jag rattade ut med våra Holländska gäster klockan 05:00 följt av båt 7 och 8, vi drog kursen ner mot områden som vid denna tiden på året brukar hålla ett stabilt mängdfiske och med det så var det mycke spinnfiske på schemat för dagen. Väl framme efter en lugn timmes färd så drog jag iväg mitt första kasst för dagen oh krokade i en stökig fisk direkt, under tiden jag drillade denna så krokade vi först en på betesfisk som vi tappade, sen en till som börjde spöt ner i handtaget innan den lossnade, men det var inte nog utan då krokar vi en fjärde som även den satt till en början men då går alltså linan AV!… Detta såg vi då var pga. trasig ögla på spöt, men herre gud vi träffade riktigt rätt med en gång och min fisk blev landad oh var runt 125 centimeter. Vi fortsatte damma upp fisk och ha mycke kontakter på det lilla spottet, och efter 5 snabbt landade fiskar rörde vi oss till nästa vik som hade lite plattare vatten då dyningarna inte var så uppskattade av alla i båten. Senare runt lunch tid rörde vi oss till ett helt annat område för skojs skull, och även för att kanske kunna få kontakt med någon större pjäs. Mängdfisket var fortsatt riktigt bra men dom var väldigt petiga och man hade många många hugg och påslag innan man faktiskt lyckades landa fisken, dock riktigt kul. Då vi kände oss klara i min båt med de små fiskarna la vi oss på ett ställe jag vet är lite segare men håller stor fisk, guidebåten gjorde oss sällskap och Marek som gjorde sin första resa med oss här bände upp ett snyggt PB på 134 centimeter ganska omgående. Vi nötte på och under tredje driften så knarrar det till i min rulle, jag väntar lite innan jag vrider in cirkelkroken i fisken och när den väl satt och jag kände det var en stabil fisk, så passade jag över spöt. Fisken fightade på riktigt ordentligt och gjorde ena rusningen efter den andra, men den hade tyvärr inte den brutala tyngden för att kunna hålla på så länge, så efter ett par minuter kunde jag landa dagens största på 154 centimeter, riktigt kul!

Måndagen bjöd sen faktiskt på riktigt kungligt väder fram till 15:00 så vi tänkte att dagen skulle bli därefter, vi körde i områden som vi normalt har riktigt stabilt flundra fiske på, men tyvärr var hela dagen sjukt seg och nästan ingen båt fick något mer än några enstaka flundror på upp till 120 centimeter. När hård vin kom på etermiddagen började vi söka oss in i vikar och där hittade vi fisken i guidebåten, Sven-Gunnar dunkade upp en meters fisk som var varmt välkommen och långt ifrån den första eller största fisken han någonsin dratt, men den fisken ha gick i inne i nästa vik, den å andra sidan var dock den största han någonsin vart i… Dagen led mot sitt slut och jag krigade några sista drifter, vi visste att morgondagen skulle bli ännu värre så vi köttade på. Jag fick feeling för att testa riktigt riktigt långt in i en vik och just när vi glidit ut i mitten av det lilla in chacket, så susar det in en fisk på ekolodet som var efter SGs jigg, han skulle precis börja släppa ner när jag ropar och hejdar han då fisken kliver rätt upp mot jiggen, han småjuckar sådär lite gött i spöt för att få den till att hugga, och efter att fisken följt efter en stund smaskar den på utta bah ***** och SG sopar i ett så gött mothugg va, jag big chockad när jag inset kalibern av fiske och efter att den gungat kraftigt med huvet en gång så satte den fart mot botten och SGs lina smäller av… Känslan var totalt outhärdlig och vi som hade kämpat så för denna fisken, och då inte minst SG som vevat den jiggen kilometer vis, ja nä det var inte kul men adrenalinet värmde gött i skitvädret. Denna dagen så passade båt 7 och 8 på att dra tillbaka till området som levererade giganterna i början av veckan, och det ångrar dom inte. Båt 8 som vart heta som järnspisar denna veckan drog en till riktigt fet fisk på 175 centimeter, båt 7 som fortfarande väntade på sin mega firre fortsatte gneta på och dom visste ju att fisken var där, men när skulle den hugga… Efter ett antal timmar så hände det äntligen och dom hade en riktigt stor fisk på kroken, det rådde inga tvivel om att fisken var stor men när den bestämde sig för att börja smyga iväg i sitt tunga lunkande tempo så händer det som inte får hända även för dom, linan smäller av!!… Helt otroligt och riktigt tråkigt…

Sista dagen var som sagt riktigt blåsig och fisket fick åter bedrivas i närområde, det var inte mycke att snacka om utan 08:00 stack några båtar ut och jag hade tipsat om ett ställe som skulle funka najs på det stigande tidvattnet då ström och vind skulle gå åt samma håll. Holländarna gick all in på den idén och redan första driften efter ett par minuter var dom tight på en fet flundra… I feta dyningar och ösregn så stod dom och bände för fulla muggar, upp från det 25 meter djupa vattnet kom ytterligare en fin 150+are och dom mätte den till 155 centimeter. Deras dag fortsatte bra trotts den ökande vinden och dom drog en till på 132cm och en på 110 centimeter, 300 grams Sandy Andy är överlägset deras favvo bete kan man säga. Det galna var att dom hittade en fläck där dom fick ett par Sandskäddor på jiggen, och mitt ibland dom så fick dom upp en fisk som såg helt annorlunda ut. Detta visade sig vara en Bergskädda på hela 500 gram, riktigt coolt. Tyskarna i båt 2 och 10 hade även dom en grym dag i de tuffa förhållandena och dunkade upp flundror på 134cm, 125cm, 95cm och även en under 80.

Nu taggar vi igång för nästa vecka och fler feta fiskar!!! Vi kommer få kriga i skitväder de inledande dagarna för veckan som det ser ut, men herre gud det stoppar inte oss för att bända fett här uppe i Kveitens rike Havöysund! 😉