150+ centimetare på löpande band i Havöysund

Då har ännu en vecka avklarats här upp och gästerna har precis lämnat campen för denna gång. Vi har haft en vecka som bjudit på stundtals stökiga väderförhållanden men framförallt många stora fiskar! Inledningsvis så hade vi kraftiga vindar från nord/väst, detta gjorde oss såklart begränsade men som alltid så finns det spots som funkar. Vi spenderade första dagens fiske med att så gott vi kunde skydda oss från vinden och vågorna, vi hade tidigare vecka haft bra fiske i det området och även denna gången skulle det visa sig va bra. Efter ett par timmars fiske så ropade båt 4 att dom hade dragit en kanon firre på 150 centimeter, alla blev taggade och tyckte det var en fin start på veckan. Bara en liten stund där efter så låg båt 8 och drev lite grundare och smackade i en bra fisk även dom, efter en stökig fight på det grunda vattnet så kunde dom landa en till 50+are på 151 centimeter, riktigt kul. Förutom detta så kom det även upp ett antal mindre fiskar i matstorlek och några runt 120-130 centimeter.

Under den andra dagen så blåste det tyvärr så mycket så vi fick stanna i land. Dock var det faktiskt pga. den nord/västliga riktningen lugnt inne i Havöysundet så att ett par båtar tastade lite fiske i kanalen. Båt 6 valde att fiska flundra och efter en drift rätt utanför campen i sundet så smackade dom upp en fin liten flundra på 75-80 centimeter nånting, riktigt coolt.

Lördagen bjöd även den på riktigt stökiga väderförhållanden, men dock var det fisk bart och med samma vindriktning som tidigare så var det fiska i samma områden som innan. Tommy i båt 10 hade flytet med sig denna dag och på samma ställe som vi tidigare dag hade tagit dom fina fiskarna så smackade han upp en riktig kanon firre även han på 154 centimeter, stort grattis.

Inför söndagen när vi äntligen faktiskt kunde få komma iväg lite längre så ville samtliga ha bra action så drog till ett område där mängdfisket brukar va riktigt bra. Tyvärr var det lite segt men i de flesta båtarna kom det fortfarande upp en del flundror av mindre storlek runt 110cm. Men från ingen stans så ropade Patrik i båt 5 att dom landat en större fisk på 158 centimeter. I guidebåten lyckades vi lura mest fisk denna dagen på små små betesfiskar, men självklart ett gäng på spinnfiske också i vanlig ordning. På vägen hem från området så stanna jag till på en fin kant som brukar funka bra, jag brände 3 hugg ganska omgående på spinnfiske och efter att kommit in i en fin pocket efter ett grund så small det på lite bättre och efter en stökig fight fick vi upp en lite finare fisk på 118cm. Båt 8 som inte hakade med ner med oss andra avslutade sin dag med att gå tillbaka där vi legat tidigare dagar fast nu i fina väder förhållanden istället, mäktigt nog så drog dom en kanon fisk till där på 149 centimeter!

Måndagen så var det äntligen dax att dra iväg på storfisk jakt, det var riktigt spände och förväntningarna var höga. När jag kom dit så hade ett par båtar redan hunnit fiska ett par timmar endast landat en mindre på 110cm. Efter en kort stund så fick Andreas som körde en egen båt denna dagen, på en fin fisk men tyvärr så lyckades han inte kroka den av någon anledning. Jag flyttade mig strax därefter för att testa en annan drift och så fort vi kom ner på 40 meter så small det på en fisk för Cor, hans största dröm var att dra en över 125 centimeter och först såg det ut som att denna lätt skulle vara över det, men efter en liten stund kom den med lite för snällt och visade sig vara 118cm, vilket var riktigt bra även det och ett nytt PB till Cor. I samband med detta så ropar båt 10 att dom bänder tungt, det var Tommy som var i farten igen och denna gången inne på 15 meters djup så drog han en fisk på hela 158 centimeter! Fram mot lågvattens vändningen så såg jag en fin fisk komma in på ekolodet och strax där efter så brände det på tungt. Så fort jag krokade fisken så var det inget snack om att det var en tung fisk och en av Holländarna fick ta över spöt och fighta fisken. Fisken kom sen med ganska snällt och mättes till 170 centimeter. Ett tag efter detta så ropar Andreas att han drillade, denna fisken var dock riktigt stökig och efter att ha vänt ett antal gånger vid båten så blev den äntligen landad och mätt till 150 centimeter.

Sista dagen bjöd på magiskt väder, många utav båtarna testade ett nytt ställe för veckan och redan på andra driften så krokade Ed i guidebåten på en fin fisk… Ed dom gjorde sin livs första resa hit hade tidigare veckan fångat en hel del flundra men inga stora, det var inga tvivel om att denna fisken var av modell större. Efter en oförglömlig fight så kunde Andreas säkra Eds nya PB på 158 centimeter, helt magiskt och efter några bilder så fick den som alla stora fiskar friheten åter och simma hem igen. Dagen fortsatte bra för guidebåten och följt efter den stora fisken så drog Ceec en magisk fisk på 146 centimeter, och efter det Cor en fin pjäs på 138 följt av 122 centimeter. Båt 4 som låg på ett helt annat område lyckades kroka i en stor fisk även dom, men tyvärr så tappade dom den… dom han inte riktigt deppa ihop helt innan dom krokade i nästa stora fisk som visade sig mäta 154 centimeter. Båt 8 avslutade veckan med att åter igen komma tillbaka till området vi fiskade på i vinden i början av veckan. Det visade sig funka även denna gång och dom satte pung för veckan med ytterligare en fin firre på 150 centimeter, som dom berättade att den inte gjorde en enda rusning eller nånting på hela fighten, dom krokade i den och pumpade upp den utan att den tog en centimeter lina… mycket konstigt.

Riktigt gött att höstfisket är igång på allvar och nu är vi sjukt laddade för en ny vecka!