Flundra race i HÅRDA vindar i Havöysund

Då har vi krigat oss igenom en riktigt blåsig men helt fantastisk vecka i havöysund. Under torsdagen anlände äntligen en större grupp gäster till campen så denna veckan har jag fiskat med sju båtar på campen vilket har vart riktigt kul, en grupp anlände till campen redan på onsdags kvällen och dom gav sig självklart ut på havet under torsdagen när jag var på land och inväntade resterande gäster, detta var lyckat och dom lyckades dra fyra stycken fina flundror runt metern just utanför havöysund. Väder prognosen inför veckan var allt annat än trevlig och det lovades mer eller mindre runt 15 m/s varje dag! Framför allt de första tre dagarna så trodde de flesta att vi skulle behöva sitta på land, men ikke! Med tanke på området kring havöysund med stora öar och lite flyt med riktningen på vinden så hade jag lite olika ställen som vi faktiskt kunde fiska på trotts vinden. Första fiskedagen tajmade vi in strömmen och kunde fiska effektivt hela förmiddagen, vi körde upp på ett fint ställe i sundet just norr om havöya och med en gång när vi var på plats så började det hände grejer och vi lyckades dra runt 10 flundror där de flesta låg mellan 90-110 centimeter. Vid typ klockan 13:00 så kom vinden in riktigt ordentligt och med lite ström krock på det så var det dax att bege sig hem, men alla var riktigt nöjda med dagen och fisket då det från början såg mörkt ut.

Så inför dag två så såg tyvärr vädret riktigt illa ut också, riktning nord/väst men dock med vindar som inte skulle gå över 15 m/s iallafall, jag har ett ställe på syd/öst spetsen utav en ö där det brukar bli en ficka på n/v där vinden inte faller. Vi drog dit och kunde fiska hyfsat bra, även här dog det inte lång tid innan ett par båtar krokade i några flundror ungefär samtidigt, det visade sig vara en bra huggperiod under exakt samma tid som dagen innan och när jag efter en stund la upp båten för en ny drift ut över en kuperad kant så kom det in en flundra på ekolodet… Jag visade Eddie det fina ekot som följde efter våra betesfiskar men det såg inte riktigt ut som att den ville ta och efter en liten stund så tappade vi den från bilden, vi stod på hel spänn och strax där efter så böjde sig Tords spö och han nitade i ett riktigt gött mothugg på sin livs första flundra! Där efter fick Tord hålla i bra i grejerna för att den här fisken var det bra tyngd i och den ville inte följa med upp, den drog iväg på ett par riktigt goa rusningar och det var full action med att få ordning på situationen i den hårda vinden. Dock var det bara 15 meter djupt och Tord bände upp fisken som om han aldrig gjort något annat och jag kunde fint landa hans livs första flundra på fantastiskt fina 145 centimeter. Efter några snabba bilder så fick vi se den overkligt feta fisken simma tillbaka och Tord hade lite svårt att greppa vad som faktiskt hade hänt.

Under lördagen var det dax, vindarna hade äntligen vänt till syd vilket öppnar upp för många olika möjligheter. Jag hade en speciell plan denna dagen och det var att vi skulle dundra bort till ett fantastisk ställe för stor flundra och då det fortfarande skulle vara en del vind så var det ett självklart val då det är väldigt väder skyddat på detta stället. Vi lämnade bryggan 05:00 och samtliga båtar anslöt och var sjukt taggade, när vi väl kom fram så visade det sig vara en hel del mer vind än lovat så vi fick inledningsvis kriga rätt bra, men efter några timmar lagom till när den bästa strömmen började dra igång så lugnade sig vinden och vi kunde fiska riktigt effektivt. Till en början hade det kommit upp ett gäng flundror mellan båtarna av mindre storlek, men detta skulle ändras när strömmen hade dratt igång på allvar och jag la upp båten för att driva över en av mina favorit kanter… Så fort vi hade börjat driva ut över kanten så såg jag en riktigt fin fisk stiga upp mot våra grejer och jag sa åter igen till Eddie att kolla in det fina ekot! Jag kände på mig att det skulle smälla till i ett av spöna och tryckte snabbt igång alla mina kameror, mer eller mindre så fort kamerorna hade börjat rulla så bockade sig mitt spö och jag krokade i en riktigt tung fisk! I den 3 knop starka strömmen så var det inte direkt jag som bestämde och det var bara att hålla i och vänta på rätt läge att börja bända. Efter en liten stund när jag fick båten i position i ström vågorna så fick jag upp huvudet och kunde pumpa upp fisken som utan tvivel var av bra storlek, den kom med hyfsat snällt upp till båten och när jag skulle försöka landa den så fick jag in kveite kroken, men med väldigt stel frusna fingrar så fick jag inte dragit igenom kroken och fisken hoppade av gaffen och drog tillbaka ner till botten. Nästa försök gick betydligt bättre och vi lyckades landa den fina fisken som mätte till snygga 185 centimeter. Det var riktigt gött att vi lyckades landa en så otroligt fin fisk med tanke på förutsättningarna för veckan, vi la upp en ny drift på samma ställe och bara ett par minuter in på nästa drift så kommer det in ytterligare en fin fisk på ekolodet som bestämde sig snabbt för att sluka i sig en av våra betesfiskar… Tord kände att det blev lite tyngd i spötoppen och efter att låtit fisken suga lite på betet så smacka han till ett mothugg och nästa kanon fisk satt på kroken. Tord som egentligen dagen innan hade tagit en riktigt dröm fisk som sin första någonsin, stod nu återigen med en riktigt stökig tung fisk på kroken, även denna fisken var inte helt lätt att bända upp och nu fick Tord känna hur det var att drilla fisk i 3 knop ström och vågro. Han drillade återigen riktigt snyggt och upp kom en riktigt fin fisk som vi mätte till 143 centimeter, det är var jag kallar två stycken riktigt respektabla första flundror. Även denna fisken med otroligt kraftig kondition fick simma vidare och efter detta hände egentligen inte så mycket mer denna dagen förutom några fiskar av mindre storlek och lite torskfiske på vägen hem.

Kommande dag var planen att dra ner till ett trevligt ställe för att ha ett riktigt grymt mängdfiske på flundra, dock gick den planen helt åt skogen för när vi började närma oss så ökade vinden bara mer och mer så att det snittade på runt 18 m/s även fast prognosen så något HELT annat… Men det gjorde inte så mycket för att vinden låg mest på där nere och vi vände tillbaka och fiskade på några andra ställen närmre campen där fisket visade sig vara riktigt bra och det blev ett lyckat mängdfiske endå. På vägen tillbaka där så stannade vi till på ett första spott där vinden inte låg på så mycket och vi släppte ner, vi han på riktigt knappt träffa botten innan ena båten precis bredvid oss krokade i första fisken på runt en meter och när dom en vänder upp på exakt samma fläck och släpper ner så krokade dom i nästa! Två utav båtarna landade 3 snabba fiskar var där innan vinden vred in där också, så vi flyttade oss upp till nästa spott där det gick bra att fiska. Nästa spott levererade också bra och ett par utav båtarna hittade en riktigt fin fläck där dom drog 8 snabba flundror. När strömmen kom igång så började vinden droppa av mer och mer och jag drog ut på Solo flaket där jag hade förhoppningar om att vi skulle kroka i något stort. Ena båten hakade på ut dit och när vi släppte ner så smackade dom i en fisk återigen i samma sekund som vi hade släppt ner, ja fisken var ju helt klart där och det var en fin matfisk på 98 centimeter, vi körde på och det tog inte lång tid innan vi också drog på en fisk och det var återigen Tord som lyckades dra en fin på 110 centimeter. Tord lyckades faktiskt dra två till på 92 samt 78 centimeter, men vi ville ju ha något större så det var bara att dra vidare och testa nästa spott. Nu var vi på dagens sista stopp och i den fina strömmen mellan två öar så hade vi alla riktigt go feeling att något najs skulle hända, och när vi precis drivit igenom sundet och kommit ut på den fint kuperade botten så stiger det upp en fisk och suger i sig min betesfisk som jag direkt känner är en bättre fisk, när jag sen krokade den så visade det sig absolut vara en bättre fisk så jag Eddie fick ta över situationen och fighta fisken, han fick sig en riktigt trevlig tung fight och denna fina fisk på 130 centimeter fick runda av denna dagen och vi begav oss hem för att ladda upp batterierna för den kommande dagen.

Tisdagen såg ut att bjuda på trevliga vind förhållanden, men sinnes sjuka mängder regn, de flesta var taggade på att återvända till stället vi fick den stora fisken tidigare. Vi drog tillbaka dit och den ena båten som körde lite olika tekniker bland annat spinnfiske låg och driftde nära land och hittade en riktigt grym fläck där det stod mycke fisk mellan 90-120 centimeter och dom drog ett bra antal fiskar samt att dom lyckades ha ett dubbelhugg vilket är riktigt kul och action laddat! Det tog ett litet tag innan vi lyckade kroka i något men slutade med två fina på 114 samt 120 centimeter. Gubbarna i båt 8 var dom som lyckades med dagens och när dom låg och driftade ut över en riktigt brant kant så dundrade det i gött i Kenneths spö och han kunde efter en intens fight i den hårda strömmen lande sitt nya fina PB på snygga 145 centimeter. Tyvärr så blåste det återigen upp från väst under eftermiddagen och vi fick en ganska tuff hemresa då vinden kom ett par timmar tidigt…

När det var dax för sista fiskedagen så var det lite oklara prognoser och svårt att välja ställe att fiska på, men vi bestämde oss för att fiska ett ställe hyfsat nära campen som denna tiden på året har levererat många riktigt stor flundror genom åren. Innan strömmen kom igång så började vi morgonen med att fiska i en vik en bit norr om det tänkta stället, detta var Annika glad över då det i första driften drog till ordentligt i hennes spö och hon krokade i sin livs första flundra! Dagen innan hade hon fått ta över spöt på en fin fisk på 120 centimeter och då fått öva på drillnings teknik så att när hon nu krokade i denna fisken hade hon full koll på hur och skulle göra och när fisken hade stökat av sig lite efter några rusningar så bände hon snyggt upp fisken och vi kunde mäta den till fina 117 centimeter. När strömmen senare kom igång så drog vi ner till det tänkte området och började drifta där, det kom inledningsvis upp ett par mindre flundror på runt 90-100 centimeter, men efter några timmar så krokade båt 2 i en bättre firre! tyvärr klev den snabbt av och det blev tyst mellan båtarna… men på riktigt bara någon minut senare så brände det på igen för båt 2 och dom fick sig en rejäl omgång av stökig fisk som mätte fina 145 centimeter! Helt fantastiskt och detta blev dagens fisk, i guidebåten rundade vi av en riktigt trög dag för våran del med att Tord smög upp en fin matfisk på 85 centimeter i slut minuterna av dagens sista drift.

Tråkigt nog så var detta nu den sista veckan för denna något annorlunda säsongen och det är dax för mig att börja plocka upp båtarna. Jag vill tacka alla er fantastiska gäster som jag trotts omständigheterna fått fiska med i år och dela helt fantastiska upplevelser med, och jag hoppas innerligt att jag nästa år får se alla er som jag inte fått träffa som planerat i år!