Rivstart i Havöysund!

Då har vi bankat igång en ny vecka i Havöysund och oj vilken go start gästerna fick. Första dagen så lovades det ”hyffsat” bra väder så begav oss söder ut till ett område där vinden inte skulle ligga på så mycket, men vädret visade sig vara magiskt när vi kom på plats och vattnet låt som en spegel! Tanken var att vi skulle köra ett riktigt gött mängdfiske på flundra så alla blev varma i kläderna och fånga fisk då vi hade extremt tuffa prognoser inför veckan med 15 m/s vind nästan varje dag, och att ingen i guidebåten någonsin hade fångat en flundra innan. Vi fiskade ett område där fisket brukar va fett på grunt vatten denna tiden på året och det brukar inte heller vara ovanligt att stöta på någon riktigt stor fisk långt inne i vikarna där heller! Inledningsvis så började det smälla i spöna med en gång och flundrorna var helt galna i våra små betesfiskar som vi sänkte ner, och våra tobis imiterande jiggar som vi spinn fiskade med blev massakrerade. Första spottet var ett ställe där det brukar vara ganska låg medel storlek på fisken men dock sjuka mängder, så efter 2 timmars fiske där så hade vi i guidebåten landat 14 snabba fiskar mellan 80-110 centimeter och gästerna var lyriska över vilken action det var och att även fast fiskarna inte var enorma men upp mot 15 kilo så fajtade dom på som bara den, vilket var sjukt uppskattat. Så jag beslutade att vi skulle dra ner till en vik som en så länge i år var orörd och där brukar det ligga riktigt fin fisk inne på grunt vatten, så fort vi fick ner grejerna i den nya viken så small det back to back 3 stycken fiskar av mindre storlek ute på 20 meters kanten. När vi jobbat oss in på 14 meters kurvan så vevar jag min lilla 150 grams jigg och studsar hem den längs botten, när jiggen är ungefär 20 meter ifrån båten så smäller det till som McGregor i spöt och när jag sopar i ett stenhårt mothugg så tar det bara TVÄR stopp och jag känner direkt att jag krokat i en bra fisk. Kroka i stor fisk på grunt vatten är hektiskt och det är mycket som kan gå galet väldigt snabbt, efter att stått still och bjudit på några tunga huvudskakningar rakt under båten så bar fisken iväg på en riktig åktur och rusade tvärs över hela viken och vi fick köra efter fisken med bra fart för att inte få för mycket vinkel. Jag ville såklart dela med mig av den fantastiska upplevelsen att drilla stor fisk på det grunda vattnet så Niel tog spöt och fortsatte fajten så jag kunde hålla båten och göra mig klar för att landa fisken. Niel fick lyft upp fisken så fick se den i det spegelblanka vattnet ett flertal gånger och gång på gång så vände fisken och rusade ifrån båten. Efter ett tag la Niel i nästa växel och bände upp fisken så jag lätt kunde säkra fisken och vi mätte den till snygga 166 centimeter! En riktig kanon fisk som var sugen på en liten liten 150 grams Sandy Andy, en utav dom absolut roligaste fajterna jag vart med om. Fisken fick simma tillbaka och vi fortsatte fiska på det grunda vattnet, långt inne i viken på 10 meter hittade vi en till uppsamling med fisk och efter att tappat en stor fisk så drog vi 3 fina fiskat på runt 115 centimeter allihopa.

Efter ett tag så hör Michal av sig till mig, han låg kvar på dagens förta spott men dom hade börjat fiska lite längre ut på kanten och hittat sjuka mängder betesfisk på mellan 45-60 meter och där under så hade ena båten dragit 5 fiskar mellan 130-145 på kort tid. Detta lät riktigt fett och eftersom vi hade nött ner den lilla viken så begav vi oss tillbaka till det området för att ta del av det fina fisket dom hade haft, jag stoppade lite längre söder ut på kanten från de andra båtarna och hittade som lovat sjuka mängder sej, efter att dragit upp några fina betesfiskar i storlek större så droppade vi ner och det tog inte mer än 5 minuter innan Mark krokade i en flundra av modell större! Fisken stod och stånkade men han satte press direkt och pumpade upp fisken från 50 meter utan att fisken vände mot botten en enda gång. Efter en ganska odramatisk men tung batalj så kunde jag landa och mäta en riktigt fin fisk och nytt PB till Mark på hela 141 centimeter. Första dagen var väldigt lyckad och alla i både guidebåten och Ross båt fick fångat sina första flundror, detta var väldigt bra för nu har vi vart terroriserade utav hårda vindar som lovat igår och idag, men som tur är så lovar dom bättre förhållanden de sista 2 dagarna så nu kör vi igen!