Storflundra och mängder med stora torskar i strålande solsken – Risöysundet!

Rubriken sammanfattar denna veckan väldigt bra med många stora fina fiskar och ett riktigt härligt väder!

Redan i torsdags när de svenska gästerna kom dröjde det inte länge innan alla fem stycken satt i båten, sjukt taggade på att få komma ut på havet!

De valde ett ställe inte långt ifrån campen bara för att känna och klämma lite på grejorna första dagen och det kan man verkligen säga att de fick göra! Efter andra driften tog det tvärstopp i ett av spöet. Första tanken var att det var bottennapp men när linan började spruta ut snabbare än vad båten drev så förstod alla att det här var en stor fisk! Antovan satte bra press på fisken och efter en riktigt tung och intensiv fight kunde den landas och det visade sig vara en riktigt fin flundra på 160cm och blev Antovans första någonsin! Vilken start för hela gänget! Efter ett par schyssta bilder fick den återigen simma tillbaka ner i djupet!

I fredags vände vi båtarna mot Andfjorden för torskfiske blandat med flundrafiske. Marcus körde i guidebåten och hade en plan att sätta i verk. Men tyvärr var denna dagen riktigt svår. Svårt att hitta torsken och flundrorna var riktigt petiga. Under dagen hade vi flera kontakter med flundra men det blev en fin flundra som fick följa med båten hem tillslut. Även båt 2, 3 och 4 hade svårt på västrasidan men kunde ändå fylla sina lådor med fina mattorskar.

Under fredags kvällen började det blåsa upp så vi i guidebåten bestämde för att fiska i fjorden längre söderut i ett sund på lördagen. Medan de andra båtarna åkte tillbaka till fjorden på västra sidan där de hade hittat en del fina torskar.

Målet var flundra och vi tog sikte mot ett område som bara är 10 minuter från campen. Området har levererat fina flundror tidigare. Första driften hade vi flera kontakter men pga vädret och vinden blev det svårt att hålla båten så vi fick förflyttade oss längre söderut till ett lugnare område. Där träffade vi på ett stort makrillstim och vi sadlade om till sejhäckla och kunde göra ett par snabba släpp och få riktigt fina makrillar i lådan. Efter det fortsatte vi ner till sundet. När vi kom dit strömmade det på riktigt bra och vinden och strömmen jobbade bra ihop så vi kunde få riktigt fina drifter med raka linor. Efter andra driften sa det smack i en av gästernas spö och första flundra på landades i båten. Vi la om driften och så sa det smack i nästa spö och en fin flundra på 90cm landades i båten. Vi fortsatte driften och så smack igen och alla var säkra på att den tredje flundran skulle landas men det visade sig vara en stor torsk på 10kg som drog ut lina ett par gånger innan den kunde landas i båten. Vi gjorde en fjärde drift och hade på ännu en flundra men tyvärr klev den av! Efter det hände det inte mycket och vi valde att vända hemåt. Inne vid hamnen hade även estländarna kunnat landa två fina flundror över 90cm och kunnat hitta mycket torsk på västsidan.

I söndags hade vädret lugnat ner sig och alla i guidebåten var taggad på torskfiske så vi åkte ut på västrasidan till Andafyr. Ett par distans längre norr om fyren kunde vi hitta mycket betesfisk på en grundtopp på 40 meter och vi la en drift. Hände inte så mycket fören vi kom ut djupare på 80 meter. Där tog det stopp i tre av fem och tre stycken drillade samtidigt. Upp kommer fina torskar över 10 kg och det skulle fortsätta så! Ut mot 120 meter kunde vi dra fina torskar och alla mellan 7-12kg! Efter ett par drifter började armarna bli trötta och vi kände oss grymt nöjda med dagen och så hade vi en hel del att filea så vi valde att vända tillbaka till campen!

I måndags valde tre stycken i guidebåten att stanna på land för att fiska lax i älven inte långt härifrån medan två stycken var taggade på torsk igen! Vi åkte tillbaka till grundtoppen men denna gång var det inte alls lika mycket betesfisk och inte heller torsk var på hugget. Så vi valde att flytta på oss till en grundtopp ett par distanser därifrån. Där kunde vi hitta tjock med betesfisk och även torsken stod där! Likadant som dagen innan stod alla i båten med spöböj och upp kommer fina torskar på 10kg! Nersläpp efter nersläpp stod vi med spöböj och upp kommer torskar mellan 7-12kg och efter ett par drifter kände vi oss nöjda och åkte tillbaka!

Idag (Tisdag) kör guidebåten söderut igen i jakt på flundran medan Estländarna går efter torsk!