Långtur 2.0 delux i Havøysund räddade veckan

Hela helgen gick vi och längtade efter det riktigt fina vädret prognoserna visade inför måndagen, och på måndag morgon visade prognoserna fortfarande samma goväder så alla ljus var gröna för att sticka iväg till det fantastiska område vi snackat om. De båtarna som gick på långtur hade siktet inställt på flundra, och resterande båtar som inte hängde med gick för torsk fisket. Väl på plats så var förhållandena riktigt fina, en utav båtarna som begav sig iväg tidigare på morgonen och sen anslöt sig med resten av båtarna hade lyckats landa 3 stycken flundror av fin storlek runt 20 panner innan vi kom dit, jag rattade båt 9 och planen var mycket simpel, dunka upp så många flundror vi kunde. Redan 15 minuter in på fisket så sög det till i Jhons spö och en härlig fight utbröt, men en minut senare av konstant rullskrik så klev tyvärr fisken av, men det kändes i hela kroppen att det inte skulle ta lång tid till nästa fisk men tyvärr så följde de nästa 6 timmarna av trögt fiske och endast ett antal försiktiga hugg och kontakter, fisken var inte helt i stöten, och resterande båtar hade det också lite svårt under dagen. I Guidebåten lyckades man peta upp en fin fisk på 130 centimeter men även dom hade lite svårt att få dom att hugga ordentligt. Men fram emot eftermiddagen så hade Båt 5 hittat en fin strömkant dom låg och drifftade på när det sög till ordentligt i ett av spöna och vi i de andra båtarna fick höra i VHFen om att de höll på att drilla ett monster. Efter en stunds väntan på vidare repport så fick vi äntligen höra om en riktigt fin flundra på 183 centimeter som fick friheten åter och simmade vidare.

På eftermiddagen var vattnet påväg ner och vi väntade oss en bra period från klockan 5 någon timma innan det skulle vara som lägst, och mycket riktigt så gick jag ner och började fiska av ett flak som brukar hålla en hel del fiske och det tog inte lång tid innan det dunkade till i spöet återigen för Jhon, och än en gång så klev fisken av efter en liten stund, men det skulle inte göra så mycket då det bara någon minut senare dönade till i en annan killes spö och et visade sig vara hans livs första flundra på hela 132 centimeter. Fisket fortsatte vara riktigt bra i några timmar och mycket flundra kom upp i alla båtarna som var där, och mitt i racet i samband med att vi precis landat ett fint dubbelhugg i min båt så ropar gubbarna i båt 12 att de landat en riktigt fin fisk som mätte hela 175 centimeter! och som om inte det var nog så nöp dom även ett riktigt nice dubbelhugg där båda fiskarna mätte 130 centimeter!. Senare in på kvällen så beslöt sig båt 12för att sticka hemåt lite tidigare än vi andra för att driffta av ett sista ställe på vägen, men senare när det var dax för oss andra att bege oss hem så fick jag syn på en båt efter en kvarts båtfärd, och det visade sig vara båt 12 som fortfarande låg kvar och en av killarna stod med ett rejält böjt spö. Vi kom lagom fram så att vi fick bevittna landningen, och även denna fisk var riktigt stor, men efter att satt kveitekroken och inte lyckats dra igenom den så lyckades den tyvärr slita av repet och simma vidare utan att bli mätt tyvärr, men jag som själv fick se den på nära håll kan säga med god säkerhet att den var i samma kalliber som den tidigare storflundran dom landade.

För de båtarna som dröjde sig kvar närmare campen och fiskade torsk hade riktigt fint resultat med extrema mängder fisk i fin matstorlek och även mycket fisk runt 10-12 kilo. Sen under tisdagen och onsdagen så blev vi återigen terroriserade utav riktigt hårda vindar med styrkor upp till 20 m/s och tungt regn, så då vi hade många gäster från Sverige som kommit hit med bil beslutade sig för att avsluta sin vecka där och bege sig hem. För våra gäster från Holland, England, Irland, Frankrike och Litauen som fortfarande var kvar så var det endast någon enstaka båt som har varit ute och testat att trotsa vädret och se om något velat nappa i närområdet men tyvärr med ett mindre lyckat resultat, jaja vädret är det vi inte kan styra över själva här och hur segt det än kan vara med det tuffa vädret så har vi endå haft en fantastisk vecka här i Havøysund och vi tackar alla gäster för god stämning på campen och ett stort grattis till alla fina fiskar som blivit fångade!