Storsej på popper och sagolikt torskfiske på Å, Lofoten

Vi började veckan i torsdags med att åka ut mot svarvskallen för lite sejfiske. Vi i guidebåten var lite tidiga så vattnet hade ännu inte hunnit vända men vi provsläppte en gång ändå. Smack så satt första och sedan tog det inte lång tid innan alla i båten stod med spöna rätt ner i vattnet. Vi testade sedan på flundrafisket en kortis ute runt nordskallen men efter en liten stunds nötande kom vi på att sejfiske var roligare såhär första dagen. Vi åkte då tillbaka mot svarvskallen och släppte denna gången när på ”rätt tidvatten”. Ja, ni vet nog hur det gick sedan… sej på sej på sej på sej. Efter ett tag gjorde hela kroppen ganska ont så då kom jag på den briljanta idén att göra något dumt. På åkte några vobbler och efter båten skulle de dras. Även denna gång tog det inte lång tid innan det fläskade på. När det högg stannade jag båten och lät boysen drilla upp fisken. Under tiden hade jag gjort i ordning ett litet lätt spinnspö med en popper i änden på linan. Den skickades ut till höger och vänster och innan jag visste ordet av fullkomligt FLÖG det sejar upp ur vattnet med siktet inställt på min stackars gule fule popper. Miss – NAJ, miss – NAJ, miss – NAJ… TRÄFFFFFFFFF!!! Linan sprutade ut och fighten var i full gång. Om vi säger såhär. Visuellt fiske är för alla som inte vet OTROLIGT kul. Och när ett kraftpaket i form av en sej mellan 10-14kg kastar sig ur vattnet, får tag på betet och sedan tokrusar rätt ner… ja, ni kan ju inte tänka er kanske men har ni en veckas semester över SÅ KOM HIT OCH TESTA – jag är såld.

För övrigt landade de andra båtarna även dem en stor del sej. Toppen i vår båt hamnade på 17kg (tagen på vobbler) och de andra var inte långt efter. För våra flundrafiskande kompisar gick det helt ok. Några stycken landades med topp runt 130cm. Torskar upp till 21kg borde ju även dessa nämnas.

Idag gjorde vi en flundrasatsning upp på nordsidan. Tyvärr var hela området fullt av torsk mellan 5-18kg så att pricka en flundra mellan ögonen var inte helt lätt. Några av båtarna lyckades dock lite bättre och berättar om några stycken fiskar landade upp till 120 någonstans. Hörde även något om en 166cm på radion men ingen verkar veta vem det var som landat den – blir det lite bättre reda på detta får jag återkomma!

I morgon ser vädret tråkigt ut under dagen så de flesta båtarna kommer ge sig ut på ett kvällspass i jakt på sejen – kanske kan det bli någon mer på popper? Vet att CWC som är här denna veckan tänker testa jerkbait… vi får väl se vad som händer.

Ha det BRA!

Just det ja – det landades sej på 18kg idag också!