Storflundrorna trillar in i Havöysund

Efter ännu en tuff vecka väder mässigt i Havöysund så vi vi oss en helt fantastisk avslutning där näst sista kvällen låg spegel bland och sista dagens fiske var i goda förhållanden. Vi har haft campen full av gäster som har gjort sitt yttersta hela veckan för att maximera fisket och när vi väl kommit ut så har vi fångat bra med fisk.

Första dagens fiske blev lite av en riv start och torsk fisket var verkligen on fire där ute, mängder med fisk kom upp men vi väntade tyvärr på lite hårdare sydlig vind och dagen blev lite kort, men innan vi började röra oss hemåt så hade båt 5, som hade börjat fiska flundra, fått till en riktig kanon drift och fångat en super fin flundra på hela 160 centimeter. Jag körde Holländarna denna dag och vi körde enbart flundra, en liten 70 centimetare satte igång fisket för oss direkt på första driften och efter bara ett litet tag så small det på gött för grabbarna i den andra båten och dom lyckades landa deras livs första flundra på fina 128 centimeter. Detta satte verkligen igång energin i båten och driften jag la upp efter det skulle visa sig va riktigt king, förra veckan på samma spot hade jag en riktigt fin flundra som följde efter på ekolodet, den stod i en liten ränna jag hade loggat upp på plottern, jag mindes exakt vart det var och när jag nu gången efter lyckades få till den perfekta driften ner i samma ränna, så stod det även denna gång en fisk där som nu ville hugga. Så efter några intensiva sekunder innan fisken högg från att vi såg den komma upp på skärmen, så stod vi äntligen med ett stadigt spö böj och en fisk som rusade i full fart. Allt gick enligt plan och efter en stökig fight i den hårda vinden så kunde vi mäta upp en fin flundra på hela 165 centimeter.

Kommande dagar fick bli lite pusslande och vi fiskade lite halv dagar då det blåste ordentligt stundtals. Under lördagen som var en sådan dag så körde grabbarna i båt 12 inte många timmar ute på torsken innan dom var nöjda, för inte nog med att dom fick mycket fisk, utan även en helt fantastisk torsk på hela 137 centimeter och 23 kilo! Sjukt kul och det var nice att få se en av de stora paddorna. Båt 5 som hade letat sig tillbaka till sitt goa flundra ställe från första dagen var stek heta och när dom låg och nötte av samma flak så gick dom även denna gång i en stor fisk, som bjöd upp till stadig fight! I full kontroll så landade grabbarna fisken och mätte den till snygga 174 centimeter!

Under måndagens fiske så hade jag en riktigt tuff dag med grabbarna i guidebåten, vi gick ut lite senare då det blåste duktigt under dagen och skulle lägga sig under kvällen. Redan på första driften i den hårda vinden så krokade vi i en riktigt stor flundra, fisken stod bara still och lyfte på huvudet några gånger utan att vi kunde rubba den, sen satte fisken av mot djupare vatten och mitt i rusningen så tappade krokarna sitt fäste… Lite senare bytta vi ställe då vinden och strömmen blev både för hård och krokade, och på lugnare vatten krokade vi sedan en riktigt fet fisk igen, men denna gången efter att stått med tvär stopp i spöt och försökt att lyfta fisken, så small tyvärr linan, sånt som inte får hända men som tyvärr händer… Vi kände hur dagen gled ur våra händer men sen så blev vi otroligt glada när prognosen stämde och det la sig till spegel blankt hav på kvällen, då styrde vi skutan mot nya jakt marker för att låta kvällens fiske spenderas på orörd mark. Första driften på spottet kändes stek het och det tog inte låg stund innan första flundran kom in på ekolodet, den gick upp mot en av jiggarna och klippte till den men tyvärr missade Marcus det hugget, men fisken stod kvar under jiggen och valde att gå upp och klippa i sig den igen, och denna gången sattt mothugget! Det var en euforisk känsla i båten och efter en rolig fight kunde vi mäta Marcus livs första flundra till 123 centimeter.

Sista dagen blev lite som föregående dager, blandat fiske efter tork och hälleflundra men Båt 5 gjorde bra ifrån sig ute på sitt special ställe även denna dagen och lyckades peta upp 4 stycken fina flundror mellan 110-130 centimeter vilket var helt fantastiskt som avslutning på en fin vecka.