ja nu så är vi igång igen på Lofoten Å för säsongen 2022.

Vi fick våra första gäster för säsongen lördagen den 12 mars en grupp Norrmän som självklart är här för skreifisket. Söndag morgon inleds med väldigt gott väder sol och en vind på ca 3-5 m/s helt fantastiskt med andra ord. Jag Alexander och Daniel som är på plats som guider under denna säsong bestämde oss för att ta en båt ut och pröva på vår fiskelycka denna dag.

klockan 07´00 körde vi 3 båtar ut tillsammans för att finna fisk. Vi inledde söndagen med ett lite svårare fiske där alla båtar hade det tufft att finna på dom större stimmen med skrei.  Efter en stunds nötande samt sökande av det tilltänkta fiskeområdet kunde vi äntligen finna lite koncentrationer med fisk, detta i sin tur resulterade flera fina trippelhugg av skreitorsk i storlekarna 6-12 kg som i vårt tycke är den mest optimala mat storleken. Vi kunde konstatera efter dagens slut att det landades matfiskar mellan 5-10 kg som sedan förädlas vid rens huset för att sedan tas med hem från resan. Under fisket landades det även ett gäng bättre fiskar med toppar på omkring 18 kg respektive 21 kg. Med facit på vädret och fisket i hand kan vi summera ihop en grymt fin dag under årets första tur.

På söndags eftermiddag var det dax för en svensk grupp att anlända till Campen på Å och med det så såg vi till att allt var i ordning inför kommande de två dagar de skulle stanna och fiska. Måndag morgon och återigen ett helt underbart väder med sol och väldigt lite vind så lämnar jag och Daniel hamn med våra svenska gäster i var sina båtar, våra gäster från Norge hakade på och vi körde ut mot ett hav i bleke.

Dagen inleds riktigt svårt att få fisken att bita på våra jiggar o pilkar. Vi lyckade få några torskar lite sporadiskt under förmiddagen. På eftermiddagen kom det in litet molntäcke och fisken blev betydligt mer aktiv och vi lyckades i alla båtar få bra med fina torskar på vikter mellan 6-12kg.

Mängden fisk varierade mellan båten där några träffat riktigt rätt medans andra fick kötta på lite mer innan de lyckades med fisket.

Hur som så det nöjda gäster i hamn på eftermiddagen och lådor fylldes på i våran frys. Dagen avslutades med att besöka vår Restaurang på Å med lite god middag på kvällen där alla kunde slappna av utan att tänka på vad man ska laga för mat samt vem ska ta disken, helt klart ett riktigt trevligt och smidigt sätt att avsluta en toppenfin dag på sjön.

Tisdag morgon sista dagen för våra svenska grupp startade som tidigare kl 07´00 redo att köra ut. Väl ute på havet tog det inte lång tid innan vi körde på ett större stim med fisk och vi i guidebåten stod alla 4 väldigt snart med fisk på alla spön samtidigt. Efter ett par snabba fiskar slutade det att nappa och under stora delar av dagen var fisket riktigt svårt för alla båtarna i området. Vi gjorde det bästa utav situationen och njöt av det fina vädret samt fiskade på fisken vi kunde hitta, detta resulterade i en hel del fina bonus fiskar i form av kolja som även den håller högsta klass som matfisk.

Fram på eftermiddagen körde vi tillbaka till utgångspunkten för att se om vi kunde finna på fisk i området igen. Väl på plats fann vi återigen ett fint stim med skrei och denna gången höll fisket i en lite längre period och det landades många fina fiskar med bra storlek fiskarna,  fiskar mellan 8-12 kg samt en som vi vägde i hamn till 14,5 kg fyllde båtarna och äntligen fick gästerna känna på ett ordentligt race med fin skrei.

Kommande vecka bjuder på en hel del tufft väder, men vi är laddade och står redo vid varje liten vind lucka!