NSA rekord, stora flundror och torskar toppas med en marulk i Havøysund!

Då var en helt magiskt vecka slut här i Havöysund, vädergudarna har varit riktigt snälla mot oss och det har i sin tur gjort att vi haft et halt magiskt fiske. I vanlig Havöysunds anda så begav vi alla oss ut på havet redan samma kväll gästerna anlände på campen, havet låg som en spegel och för att komma igång så gick vi ut efter att fånga ett par hälleflundror direkt! Gänget i guidebåten var ruggigt taggade då dom besökte oss här för första gången, planen var att va tillbaka till midnatt meeen flundrorna skulle visa sig besöka oss efter inte så lång tid… Efter att lagt upp första driften i viken vi skulle fiska och haft en snabb genomgång med gubbarna om teknik och dyrligt, så släppte vi ner våra jiggar och betesfiskar. För att se vad som funkar bäst så gjorde jag en flapper av Rogers makrill och det var inte helt dåligt då det efter bara någon minut in på driften börjar dra i Rogers betesfisk, Roger spände upp linan och höll emot men fisken tappade fästet och klev av. Jaja det var bara att komma igen och jag gjorde en ny flapper till Roger, efter att lagt upp båten på en ny linje ner genom viken igen så fick Roger en ny chans och denna gången satt den! Det började skrika gött i Rogers rulle och efter en riktigt grym fight på det 20 meter djupa vattnet så landade vi den första flundran på 126 centimeter, Roger och resten av gänget var riktigt glada och halvt förbryllade över hur ”lätt” det var.

Under torsdagens torsk fiske så hade vi riktigt bra action, vi fångade grymma mängder stor torsk upp till 15 kilo under betesfisk stimmen ute på kanterna, det sjukaste denna dagen var att Frank och gänget i båt 9 landade en Marulk av mindre kaliber, men riktigt riktigt coolt och fisken blev avnjuten i hyttan på kvällen. Att få äta sin egen fångade marulk är fåååå förunnat.

På fredagen var jag ute och guidade Fredrik och hans två grabbar Victor och Vincent som är 9 år gamla. Dom har tidigare varit hos oss när vi hade våran camp på Risöysundet, men nu var dom här för att bredda vyerna och förhoppningsvis fånga massa stora hälleflundror. Ihop med ett gäng andra båtar på campen så begav vi oss ner till ett ställe som lång i lä för den nord/ostliga vinden, spinnfiske, mete och vanligt jigg fiske stod på schemat och driftade helt inifrån land på 10 meter ner längs kanten till 50. Första fiskarna kom på runt 40 meter och efter att jag krokade den första flundran så fick Vincent och Victor stå och bända i spöt för att få känna på det, det var inget monster på kroken men en lagom uppvärmningsfisk som drog lite gött, tyvärr i sin sista rusning strax under båten så tappa kroken sitt fäste… Det gjorde inte så mycket för driften efter när vi glidit ut på 30 meter så böjer sig Fredriks spö som står i spöhållaren med en betesfisk på, han kastar sig över spöt och krokar fisken och i farten får jag tag i spinn spöt han står och håller i, när jag sen skall veva upp hans jigg så smäller det till i den också och pang så hade vi ett najs dubbel hugg. Vincent och Victor fick åter igen bända gött i grejerna och Fredrik njöt som bara den av att få stå sida vid sida med sina två söner och drilla flundra! Fredriks fina fisk var 121 centimeter och grabbarnas 94cm. Efter ett tag så bestämde vi oss ihop med guidebåten att flytta oss en lång bit till en annan vik där vi hade goda förhoppningar om att landa något större, redan första driften där står jag och dänger min 300g Sandy in mot en grund tunga och när jiggen droppade ner över kanten i spinn stoppet så sa det PANG i grejerna och jag krokade i en bättre fisk, efter lite organisering i båten med spön och liknande så kunde Victor och Vincent börja pumpa för glatta livet, fisken fightade på riktigt bra men det gjorde även grabbarna och med möra armar så fick grabbarna upp fisken till ytan och jag kunde landa en kanon firre på 146 centimeter. Det var verkligen grädden på moset denna dag att få se grabbarna stå och slita med denna fisk som var större än dom själva!

På lördagen när jag var ute med guidebåten så drog vi ut och fiskade stor torsk efter lite flundra fiske på förmiddagen då dom tyckte det var riktigt kul under det första torsk passet. Denna gången var vi på ett annat ställe men matchen var den samma, fisk under betesfisken så kom torskarna och hälsade på. Det var inte lika bra action som förra gången men jag visste att detta stället höll större fisk. Mycket riktigt så krokar Crille i en riktigt fet torsk som tog lina och hela fadderullan, men tyvärr så lossnade den efter ett tag, Crille sänkte ner mot botten igen och så fort han kom ned så krokade han i ytterligare en monster torsk! Denna lossnade inte som tur var och torsken vägde 20 kilo och var 128 centimeter lång, en riktig kanon firre!

Söndagen bjöd på riktigt pangväder och 04:00 stack vi på långtur för att vara med om ett helt otroligt flundra fiske. Frank och Mikkel i båt 9 var med mig där förra året och den dagen slog alla rekord mängd mässigt som vi någonsin haft, att denna dagen skulle bli så mycket sjukare, det hade jag aldrig kunnat tro… Fisket var on fire direkt och samtliga båtarna på campen var med oss, det tog bara en liten stund innan vi hade ett quadruppel hugg i guidebåten, den fjärde klev tyvärr av men vi landade de andra 3, Danskarna i båt 9 som är riktigt vassa på spinnfisket och kastar allihop gasade på som bara den och hade trippel efter trippel hugg helt tills dom fyra i den båten också hade quad hugg. Fiskarna som kom upp var den ena 130 centimetern efter den andra och även större än så, mitt i bonansan i båt 9 så drog Henrik sin livs flundra på 160 centimeter i följd av Mikkel som bankade upp en fin på 155cm. Vid klockan 10:00 så hade båt 9 landat och släppt tillbaka 39 flundror, och fisket fortsatte i denna takten och faktiskt ännu sjukare tills dom vid 17:00 stack hem, så gör matten själva det är sinnes sjuka mängder fisk som kom upp och blev släppt tillbaka. Jag kan bara konstatera ett riktigt sjukt NSA rekord med flest flundror landade i en båt på en dag, som jag dessutom tror ALDRIG kommer bli slaget, och att varenda en av dom flundrorna blev släppta tillbaka och till och med avkrokade i vattenytan för att vara så skonsam som möjligt är värt att nämna.

Den sista dagen så var jag nere på ett område med guidebåten som våra norska gäster på campen hade bra fiske på tidigare i veckan med topp på 165 centimeter, det är grunt fiske och när man har chans att gå i fisk på 150+ på 10 meters djup, då är det riktigt riktigt spännande. I första viken så drog båt 9 en 132a och en mindre på 90, i guidebåten hade vi stolpe ut på en större fisk som Morten tyvärr tappade efter ett tag, och vi landade en på 120 samt 82cm. Efter det flyttade vi oss och jag stannade till för att testa en riktigt liten fin ficka längs en brant klippvägg. Direkt när vi släppte ner så krokade Dennis i en riktigt jäkla fin firre som tyvärr gjorde så att linan small… samtidigt som det hände missade Morten en till på sin betesfisk, men det gjorde inte så mycket för ett par minuter senare så krokade han i en till och denna gången satte fisken av i en BRUTAL rusning rätt ut på 60 meter! Morten fick kämpa som bara den och fisken stred bra, efter den magiska fighten såg vi äntligen fisken och jag kunde landa en kanon firre på 164 centimeter och Mortens nya stadiga PB var ett faktum. Under tiden vi fotade Morten låg båt 9 precis bredvid oss och drog en 150 centimeter! Vilket honey hole vi hittade, Morten som låg och flöt i vattnet i min torr dräkt kunde magisk se sin grymma firre simma hem igen och den fick sätta punkt för en helt enorm vecka med sjukt mycke stor fisk och bra väder!

Nu laddar vi om, vässar krokarna och knyter upp för en till vecka i hälleflundrornas rike Havøysund!