Veckosummering Vesterålen!

Denna vecka började blåsigt men trots det har gästerna haft ett bra fiske på både torsk och storsej. Även under de få timmar som vinden la sig kunde de åka ut och göra ett par släpp på djupvatten och fick ett gäng fina Uer.

I måndags så gick vinden ner och prognosen såg riktigt bra hela veckan ut så då var det dags för en planering av en långtur. Eftersom vi kör långt ut vill vi gärna att vinden och vågorna ska hinna lugna sig dagen innan vi åker ut så tisdagen såg optimal ut för en längre tur. Vi bestämde oss för att ta det lugnt och vila upp oss inför tisdagen men trots det så kliade det för mycket i fiskefingrarna så ett par båtar bestämde sig att åka lite längre söderut och fiska på ett par grynnor och man kan säga att det inte blev något lugnt pass!

Väl var på plats såg de tjockt med betesfisk på ekolodet och fina ekon strök längs botten. De hann inte ner innan det braka loss. Hugg efter hugg och alla i båten stod med spö böj och drillade torsk och upp kommer torskar i fina storlekar. Ett par timmar senare kände de sig nöjda efter de hade fyllt 5 backar med torsk och släppt tillbaka lika många! Nu var det bara att tagga inför långturen dagen efter!

I tisdags samlades 4 båtar klockan 7.30 vid bryggan för att ta sikte mot V-berget och Långakanten. Marcus körde båt 1 med britterna medan de andra båtarna hängde tätt efter.

Sjön låg som en spegel enda ut till platsen och när vi var på plats så sprack himmel upp och solen tittade fram mellan molnen. Vi stannade på ett par toppar innan för att skaffa betesfisk och även gjorde ett par släpp efter torsk. Det dröjde inte länge innan Marcus krokade på en fin torsk på 13kg på sin döda sej längs botten. Men efter den fisken hände det inte så mycket. Vi hade flera kontakter men de var svårflörtade så efter ett par drifter bestämde vi oss för att fortsätta ut till V-berget och Långakanten. Även där såg vi mycket betesfisk och fina ekon på botten men både långorna och torskarna var svårflörtade. Marcus visste då att det var bara att vänta ut dom och låg och driftade gång efter gång på kanten. Efter ungefär en timmes fiske med ett par rejäla påslag släppte det och det började hugga. Det tog tvärstopp i David spö och alla vi båten var överens om att det var en stoor fisk. Efter en tung och intensiv fight kommer det upp en rejäl kloss och lägger sig på vattenytan. Det visade sig var en riktigt stor torsk på hela 24kg! Det blev ett par snabba bilder innan den återigen fick simma ner mot djupet.

I samma veva började båt 5 och 6 började rapportera in fina torskar på 17 samt 18 kg även en fin flundra på 110cm hade tagit på Lars crazy daisy. Båt 2 hade hittat långorna och fina långor runt 10kg fick se insidan av deras båt. Efter den huggperioden blev det lite sämre igen men ett par fina torskar över 10kg blev det i båten emellanåt. Men i slutet av dagen klev det på ett par riktigt fina torskar i Marcus båt och både Andy och Dennis stod med böjda spön. Upp kommer en torsk på 17kg strax efter en på 13kg!

Efter ett par snabba bilder fick de återgå till havet och vi kände oss väldigt nöjda med hela dagen. Alla i båten hade fått personbästa på torsk och David hade slagit sitt två gånger denna dagen! Vi bestämde oss för att vända skutan hemåt medan båt 5 och 6 var stannade kvar.

När alla båtar var inne i hamn berättade båt 5 och 6 att de hade haft ett sjukt mängdfiske precis när vi hade åkt och de hade fina torskar i varje släpp och kunde fylla sina lådor snabbt.

Idag är det sista dagen för gästerna och de går alla på flundra i ett sund som vi har haft bra fiske i de senaste gångerna!