Vilken premiärvecka på Risöysundet!

Stor flundra, stora torskar, stora sejar, stor havskatt och stora koljor!!! Många PB har slagits, otaliga hälleflundror har fått syna våra båtsidor. Premiärveckan har vi haft den stora äran av att gästas av Team Daiwa Sweden 1 med vänner. Detta är ett rutinerat gäng som fiskar hårt, äter gott om kvällarna och som vet att havsfiske är en lagsport.

Jag har fritt saxat lite från Team Daiwa Sweden 1 bloggen….

Dag 3

115 cm , 121 cm och 150 cm ………………………..

Dagen började med en lång fundering om var vi skulle köra på dagens pass. Vinden kändes lite för mycket för djupfiske. Vi bestämde att nöta flundra i Andfjorden, på stället vi var första dagen, i väntan på att vinden skulle mojna lite. Ganska snabbt fick vi tag på agnfisk, och vi började fisket. Den första timmen gav lite torsk och lubb, men inget vilt fiske direkt. Sen följde ca två och en halv timme med absolut ingenting, inte minsta lilla nafs på jigg eller betesfisk!!! Förra året pratade vi om att vi skulle prova den norra delen av det sund vi fick lite rödspätta i södra delen under 2017 år resa. Med ca två timmar kvar av floden började vi driva i en sänka på ca 40 meters djup. Efter en halvtimme smäller Peter på en flundra i frivattnet, och efter en stund landar vi en fin matflundra på 121 cm, gött!!! Han fiskade med en # Black Gold 20H laddad med J-Braid X8 0,28 , och ett # Sea Hunter Z Pilk 200-500 gram ( 30-50 lb ) Jiggen var en Blue Metallic Pearl . Bara fyra-fem minuter senare drar HC en flundra på 115 cm . Rulle #Sealine LWLA med # Evo Braid Lina 0,30 mm. Efter det dog vattnet av och vi bestämde oss för att pröva pillemete. Första stället gav nada så vi provar Mitt i ”flundra-sundet”, och Peter visade hur det går till, via två mindre spättor. När vattnet satte fart så gick vi på flundra igen. Efter tjugo minuter drar Peter på en ny flundra, och skoja om det blev fight. I ganska exakt en timme fick vi jaga efter denna ”upprörda” madam (se plotterspår nedan) Besvikelsen blev därför stor när den ”bara” var 150 cm lång och i ypperlig kondition, garanterat en 50 + ) Sen fortsatte vi tills vattnet stannade , dock utan annat än ett missade påslag . En magnifik dag, där tålamodet vann!!!

Dag 4

Halvtid i Risöysundet!

Så har vi avverkat även det fjärde passet. Vi valde med tanke på vädret köra söderut mot sortlandssundet. Tanken var att köra lite spätta/sandskädda i combo med lite mat-torsk, och kanske var där någon flundra. Vi var inte i detta område alls, förra året. Peter gjorde som vanligt ett kanonjobb för att hålla båten i rätt drifthastighet. Några stötar på jiggarna i frivattnet och gott om torsk vid botten. Johan körde mete nästan hela tiden, trots den starka strömmen vi drev runt tre knop, och ändå klarade Peter att få till några hyfsade drivor. Spättorna var inte på plats, inte heller sandskäddorna, men däremot tog vi tre koljor över två kilo! Maffig fight att drilla kolja på lätt utrustning, från ca 25 meter och i hård ström. I slutet på passet när Peter drillar den tredje koljan över två kilo så ser vi en flundra i klassen ca 130-140 cm följa med upp!!! Den cirklade runt koljan några gånger innan den försvann ner igen. Jag kan lova att dom grövre grejorna kom fram snabbt!!!!!  Detta ställe ligger bara ca 9 distans från Campen och kommer att återbesökas, garanterat.

Dag 5

God mat och välbehövd vila.

Dagen spenderades på land med välbehövd vila och god mat då det blåste lite väl mycket för fiske.

Dag 6

Spätta, koljor och havskatter!

Tidigt i morse for vi ner på söderut i jakt på framförallt katt, men även kolja och spätta. I en liten sänka mitt i sundet hittade vi snabbt katterna. Johan får upp en på ca 4,5-5 kilos inom tio minuter, fast han lyfter i taffsen istället för att håva. Vid båtkanten spottar katten ut betet. Gliringarna kommer direkt från kamraterna i båten, samtidigt som katt-uslingen simmar mot botten igen!!! Men att fånga katt var väldigt lätt denna dag, totalt kom Båt 3 upp i tio kissar, den största i båt 3 på 5,4 kg fångades av Peter. Kenneth i Båt 2 drog till en riktig praktkatt på sju kilo, och sen gick vi efter kolja istället. En enda kolja var hugg-villig och vågen stannade på respektabla 2,25 kg. Vi riktar över fisket på pille-mete efter spätta och övrigt. I en dubble kom resans fjärde flundra ihop med en torsk. Ca 60 cm lång fick den naturligtvis friheten tillbaks. Spättorna var inte lätta att ta i dag, dock hyfsad medelvikt. Fyra över 1 kilo, med en topp få 1750 g fångad av HC. Kanske var det lågtrycket som sen gjorde att allt slutade hugga? Ett helt okej pass tycker vi. För dagen fiskade både jag och Uffe med Daiwa # Sealine Ishidai ihop med Daiwa # Tournament Interline , ypperlig combo för havsfiske.

Dag 7

Flundrafiske.

Denna dag var det båt 2 som med Lars vid rodret som briljerade dom fångade en 135 cm flundra och tog i taffsen på en något mindre flundra innan den valde att kliva av. Båt 3 som rattas av Peter spenderade delar av dagen i sitt ”flundra-sund” och landade två mindre flundror.

Dag 8

Slut för denna veckan.

Denna resans  sista dag blev det ett light-pass i närområdet, på grund av friska vindar, samt för att hinna med och packa och städa båtar. I Båt 3 fick en fin havskatt syna däcket och det landades två fina spättor på 1900 g samt 1350 g samt en kolja till över två kilo, den tyngde ner vågen till 2350 g. Båt 2 riktade fisket efter torsk och kom hem med en låda fina mat-torskar i 7kg klassen

Jag skulle vilja tacka Team Daiwa Sweden 1 med vänner för en helt underbar premiärvecka. Fisket har varit riktigt bra!!! Tack för alla dom utsökta middagar jag blivit bjuden på var kväll. Dom lämnade kvar ett par riktigt läckra Daiwa rullar och spön som ska hård testas under säsongen. Återkommer med ett utlåtande när jag satt grejerna på prov.