Offshore och djuphavsfiske på Vesterålen

Idag har jag landtjänst och blickar tillbaka på de fina dagarna som vi haft. Inför första dagen var alla ordentligt sugna på att komma ut och när jag på introduktionsmötena frågade våra gäster om de ville ut på långtur var det många som nickade instämmande med förväntansfull blick.

Vi gick igenom kartor och taktik inför kommande dag och bestämde oss för att fiska av de östra delarna av ett område som turerna innan gett stadiga torskar. Jag hängde på ett gäng från Linköping med omnejd, med oss på turen hade vi även båtlag från Helsingborg och Holland. På plats var driften nästan obefintlig och de sista vågorna gungade av sig vart efter. Vi fick några torskar och långor men inte riktigt de stora som vi sökte. Innan huggperioden som brukar komma gjorde vi en förflyttning efter planen och fiskade av en till plats där vi lyckades fånga några torskar innan det small på ordentligt.

Rickard som inte fiskat så mycket annat än abborre hemma får på ett ordentligt hugg och spöt står bockat till max, fisken tar lina och stångas på värre än de största torskarna. Han håller pressen hela vägen upp och vi står beredda med huggkroken. När fisken närmade sig ytan kunde vi se att det rörde sig om en plattfisk, Hälleflundra!!! Jag kastar mig bak i båten, får tag i kveitekroken och hinner komma fram innan fisken når ytan och vi landar den väl konditionerade fisken som mätte 123cm!

Efter några drifter hör vi på radion att det landats flera torskar med en stor fisk på 19kg på V-berget, det hörs även om stora långor som fångats på kanterna. När vi kommer fram verkar huggperioden för torskarna vara över och jag föreslår att vi provar en drift på långakanten. Efter en bra positionering precis på kanten släpper vi ner och får på tre långor på våra jiggar. Det är starka fiskar som kämpar på aggressivt. De största långorna vägs till hela 16, 17 och 18kg utspritt bland båtarna. Vi tar några drifter till med flera långor och får även kontakt med storsejen. Det holländska båtlaget fångar en handfull stora sejar på runt 10kg och uppåt.

Efter långafisket fortsätter vi jakten på den stora torsken, tre av båtarna känner sig mätta för dagen och styr hemåt efter en stund medan vi blir två båtar kvar. Vi beger oss till den yttersta av platserna som vi vill prova och påbörjar drifterna. Loden är fullsmetade med betesfisk och vi hamnar torskstim under huggperioden. Vi fångar en fin torsk på 17kg i min båt och Mattias i den andra båten får på en tung fisk på 20kg och nytt PB!! Solen började sjunka ner mot horrisonten och vi gör ett sista stopp innan hemfärd. Det tappades några fiskar och ett intressant bottennapp, förmodligen ett nät som fick avsluta dagen.

Dag två såg ännu bättre ut vädermässigt och två båtar begav sig på långtur nummer två medan vi andra provade på utsidan och uerfiske på några nya platser. Alla båtlag lyckades fånga sina första uer trots att det var en sträng landbris som puttade på båtarna ordentligt, vi fick även lubb och långa. Våra holländska gäster fångade en serie fina torskar på mellan 10-15kg samt storsej när de provade grundare.

De båtlag som åkte offshore hade inte känt av någon vind alls. Torskar upp till 20kg, långa på 23kg samt en hälleflundra på 30kg landades där ute. Riktigt fina fiskar! Vid rensbordet fick jag också se en rätad fjäderring efter en större fisk som gick segrande ur kampen, den var stark! Kan inte sluta undra vad det varit men tankarna går mot hälleflundra.

Det är de fina dagarna som levererar fisk som man får leva på, igår och idag har det blåst på starkt från ost, trycket sjunkit och fisken blivit försiktig. Trots att linorna drivit iväg fångades flera arter som torsk, sej, makrill, lubb, kungsfisk, bleka, sandskädda, gylta, långa. En av båtarna satsade hårt idag och fångade ett trettiotal torskar på grunt vatten vilket bevisar att det går att lyckas, även trögare dagar. Utöver fisket har vi matat havsörnarna på ett flertal platser och kollat på när de dyker. Under en guidad tur såg vi runt tio stycken som cirkulerade högt och som dök efter våra överblivna betesfiskar som vi kastade ut. Jag såg även två båtar från mitt fönster på campen när de matade dem och att de dök ner nära båtarna.

Vi har lite mer ön en vecka kvar på säsongen och vi kommer givetvis fiska in i det sista!