Uer-Bonansa i Risöysundet

I solsken tuffade vi ut.
Havet låg spegelblankt, blankare än en välpolerad hjässa.
Kursen låg Nord-ost, och vi skulle ut på djupet – inomskärs.

Andfjorden är en fantastisk plats. Gammal sjö lägger sig otroligt snabbt, och är generellt en spännande fiskeplats mer flera ouptäckta platser. Vi skulle jaga Uer, och spenderade morgonen med att knyta tackel, koka kaffe och under dom närliggande bergen – njuta, ev en sagolik utsikt.

Väl framme vid fiskeplats nr1 så släppte vi ner, och innan jag ens träffade botten så hade jag fisk på kroken. en lätt, men lång fajt (trots allt 150m lina ute), så såg vi en glupsk vittling bryta silkesytan, och jag blev riktigt nöjd med mitt nya PB på drygt 1kg.

Mina kumpaner i båten, en far och son duo från Helsingborg träffade botten, och vevade snabbt upp några meter för att undvika lubben. Efter några småpill och endast en landad kungsfisk så bestämde vi oss för att köra vidare till fiskeplats NR2.

Väl framme på det andra stället så såg vi snabbt fisk på ekolodet, och släppte ner så snabbt som våra sänken tillät.

Kungsfisk fick vi på direkten, men det var tämligen trögt mellan huggen. Men vi trodde på stället, och efter en stund så gick solen i moln, vilket vi senare under dagen konstaterade var en välsignelse. Efter vi har landat ett par fiskar så prövade vi några dussin meter djupare, och efter en kort stund så stod Leos far med spöböj. UER, hojtade vi, och i samma stund så stod Leo själv med ett ännu större spöböj.
När jag hade rattat upp båten lite snyggare så krokade även jag på något där nere i mörkret, som antingen var en stor lubb, eller flera av den önskade arten.

Leo vevade snabbast, och lyckades dra en riktigt fin trippel på kungsfisk, samtliga fiskar runt 1,5-2kg – Prima mat-uer!
Direkt där efter så landade både jag och Christer 2 vardera, i samma storlek.
7 Uer låg och sprattlade i båten, och alla tre började hurra och gapskratta. Helt galet, tänkte vi.

Dagen fortsatte, och det var sällan vi fick vänta mer än 30 sekunder efter bottenkontakt tills vi hade hugg.

När kvällen började närma sig så tog vi en paus i vevandet. Leo verkade vara en starkaste av oss, då både jag och Christer hade tämligen ont i armarna. Vi beslöt oss för att räkna fångsten, och sortera o fiskbackarna. 43 kungsfiskar, 1 vittling och 1 matlånga. Men med hybris i bakhuvudet så bestämde vi oss för att nå 50 kungsfiskar til antalet.

En halvtimme senare så la vi kurs Syd-väst mot hamn, och det fanns ingenting i hela världen som kunde ta ifrån oss vår fiskelycka. Nöjda till 100% stod vi och filéade uer, och fick både tips och tricks ifrån våran underbara husvärd Asgeir, i hur man handskades och förberedde kungsfick på traditionellt Norskt vis.