Han stod o skrek bakom fiskespöet – Nappströmmen

Tidigt igår morse stod vi laddade på bryggan. Vi var lika påfyllda med kaffe som båtarna var påfyllda med mackor och bensin, vi skulle på långtur. 5 båtar radade sig upp på rad, vi lämnade Nappströmmen för att besöka våra vänner åt sydväst, vi drog till Å.

Man skall aldrig glömma att vi i nappströmmen har möjlighet att resa dit när vädret tillåter, och denna veckan är välsignat med platta hav och strålande solsken.

Efter en lång, men väldigt vackor och behaglig resa anlände vi till att Alexander Lindgren, guide på Å, välkomnade oss över radion, och gav oss en hel del tips på plats över hur man fiskade där smart.
Till en början så började tidvattnet sluta lukta storsej, men med några snabba drag han vi med att landa ett par stycken.

Efter en stund så fokuserade vi på Hälleflundra, medans några båtar letade torsk. I min båt så lyckades vi väldigt snabbt kroka på första flundran strax under metern, och i snabb anslutning till det hördes det skvaller om stortorsk.

Medans vi väntade på bättre tidvatten, så låg vi o gassade i underbart solsken. Kaffetermos, Korvtermos, ja dom flög fram o tillbaka. Gammalt skitsnack, fiskesnack och solskyddskräm gjorde att vi inte det minsta brydde oss om att det var några timmar utan hugg. Men när väl rastlösheten gick in så såg jag att en spötopp började beté sig minst sagt konstigt.
Ett snabbt mothugg, och en kort fight senare så landar vi en minst sagt lyckokatt! En rejäl havskatt på 6kg som inte var krokad överhuvud taget. Så går det i Norge ibland!

Efter en lång väntan så började tidvattnet komma igång igen, och då var det Martin Bamberg, ävan han guide på Å som hjälpte oss att hitta rätt. Strömmen hade bra tryck, måsdyken började och vi med flera började ivrigt jaga efter storsejen.
Vi speedjiggade och spinnfiskade dom. Från andra båtar flög det poppers och drogs trollingdrag, och hela tiden såg vi någon som drillade storsej. Efter några minuter så smällde det till ordentligt i Thomas Svozils gäddspö, och det var nog inte långt ifrån att spöet skulle knäckas. Efter en utdragen fajt så landade vi dagens första 10kg+, och strax därefter så stod Thomas vapendragare Henrik och skriker nästan mer än vad hans rulle gjorde – Storsej som smaskade i sig en Crazy Daisy i torskfärgen.

Oscar som rattade båt 7 lyckades även han fiske ruggigt bra! Efter att landat torskar på 15 och 18kg innan sejracet så fick samtliga ombord drilla tokiga storsejar över 10kg.

Dagen fortsatte så ett tag, men efter 15-16 timmar på sjön så var vi alla möra, och började köra hemmåt vid 10-tiden på kvällen.

Efter en behaglig tur hem, och kort sagt ha gapat när den låga solen gjorde ett vansinnesspektalel mellan södra Lofotens gräsbeklädda toppar, så närmade vi oss bryggan. Väl 50 meter ifrån så såg vi en glad karl från campen drilla en smarrig kvällsmakrill i från flytbryggan. Spontaniteten blommade, och vi började trolla makrill 100m utanför bryggan. Det tog bara någon minut innan vi hade löst lunchen till morgondagen.

Efter en försenad tiläggning så träffade vi en av våra engelska gäster, och han berättade om ett sagolikt torskfiske utanför Nappströmmen med toppfiskar runt 13-14kg. Där hade också ordentligt stora sejar blandat sig i med en toppfisk på 14kg.