Nsa-Rekord i Nappströmmen, Monsterlånga!

Idag så körde vi ut i strålande solsken och temperatur som var på uppgång. Vi körde norrut för att leta efter storsej och stortorsk, och redan efter 5 minuters fiskande så krokade vi på direkten på en skaplig sej, och samtidigt en 10+ torsk.

Holländarna i båten satsade hårt på Catch n release, och med lugn i drillandet så släpptes nästan alla dagens fiskar tillbaka.

Vi fortsatte fiska, och flera trippelhugg senare så stod Rob Verhoeven med sitt livs spöböj. Hans mål för dagen var att fånga en torsk över 100cm. Ett ödmjukt mål enligt vissa, men vi alla har olika mål med Norgeresan. När jag såg spöböjet så tänkte jag ”YES!”, där satt hans fiskeresa!

Men, efter en kort stunds drillning så tyckte jag den inte bar sig åt som en stortorsk brukar göra, och inte som en storsej eller hälleflundra heller. Aja, tänkte inte mer på det och stod redo att landa vad det nu än var.
Drygt 15 meter under båten började vi skymta en stor fisk, och 10 meter under båten så tyckte jag den började se ovanligt lång ut. Väl uppe vid ytan så såg vi att det var en ENORM långa, den största jag någonsin sett! Alla började skrika o hojta i båten, och grannbåten smög upp bredvid oss för att se spektaklet.

Vi mätta fisken till 152cm lång, och vägde in den på exakt 25kg. Vilken otrolig fångst!! Värt att nämna var att det var på 70m djup, verkligen inte där man brukar fånga såpass stora långor. men vad gör det? Camprekordet var dubblerat, och vi bräckte det gamla NSA-rekordet med nästan 8kg!

Det var total hysteri i båten, alla var chockade, och inte minst jag.

Efter en kort stunds vila så fick Rob givetvis också dagsmålet avklarat med torsk över metern, och så fick vi skapliga sejar!
Underbar dag, Nappströmmen är magiskt!