Flundra på 188cm, lerskäddor, torsk över 20 kg och ett flundrarace utan dess like! Sørøya!!!

Sørøya har verkligen levererat i år!
Om det beror på det bra vädret som har varit, en ökande fiskepopulation, kunskapen om vart och hur vi ska fiska eller har alla gäster bara blivit bättre?!
Tror personligen att det fantastiska vädret i år har bidragit till Succén här på Sørøya, men kanske är det en skön kombination av alla dessa delar!?

Hur som helst, denna veckan flaggade vi för Storskalltaren igen för de nya gästerna!
Men när jag kom ut någon distans från campen såg jag hur smågässen dansade runt på havet och en nordostlig vind som inte går att lita på trots det vackra prognoserna. Jag avblåser Storskalltaren, men då de hetaste gubbarna på campen inte hörde mitt VHF meddelande så fortsatte dom ut med endast en sak i deras tankar, STORSKALLTAREN! Några tappra försök att nå dom på telefonen utan resultat, när dom väl var framme fick de se mitt sms om att jag hade blåst av långturen! Och strax efter kollar jag den senaste väderleksprognosen och det visa sig vara ett bra beslut från min sida då prognoserna hade ändrats till 10 m/s från N/E!
Som tur var fick jag kontakt med killarna i båten igen och de fick avbryta sitt fiske.
Så kan det gå, men säkerheten går före allt här ute och börjar man tumma på nått och börjar chansa så kommer det gå galet en vacker dag och det vill vi undgå!
Den N/E vinden har också ställt till det på fiskefronten, fisken verkar vara svår att hitta samt få att bita. Men trots det så fortsätter storfiskarna att rulla in här på campen!
Och en flundra på hela 188cm fångades utanför campen samma dag! den föll för en Big bob 480 gr! Denna jigg har visat sig vara riktigt effektiv på storflundra!

Det har också fångats torsk upp till 21 kg ute på kanterna. men fisket i sig har varit lite små trögt, (I mina ögon). Så nu hoppas jag på ett väderomslag så vi slipper den här nordostliga vinden!

Under gårdagen så drog jag med guidebåten och en båt till en av fjordarna norrut på ön för ett riktat fiske efter flundra! Det kändes riktigt hett till en början med flera ryck i jiggstjärtarna samt fina ”bågar” på Ekolodet.. Trots det så var det ingen som ville fastna på våra krokar och 6 timmars nötande fick oss att tänka om och testa en ny liten vik på lite spätta för att få fiska av oss lite innan vi skulle återgå till vårt nötande.
Den här viken hade jag aldrig testat förut och det tog inte lång tid förrän första fisken drillades! Men jag kan snabbt notera att det här är varken rödspätta eller sandskädda utan Lerskädda!! WOW! Första lerskäddan i båten, Succé! De nästkommande fiskarna vi fick var allihopa lerskäddor och vi kunde nu konstatera att vi har hittat en perfekt lerskäddavik, så det blev några nya personbästan på även denna arten och jag fångades själv min livs första så då var humöret i båten på topp igen trots att dom endast vägde runt 2 hg!
Nu var vi redo för att lägga några flundradrifter till innan vi rundar av dagen. vi går in och testar en vik, men jag känner ingen tro efter att ha driftat en bit utan vi tänker om och gör ett sista försök på ett av mina favoritställen.. Hoppet om att fånga en flundra denna dagen kändes rätt låg nu efter alla dessa timmar..
Men skam den som ger sig! Sista stoppet så hinner vi knappt ner med jiggarna förrän det smackar på!! FLUNDRA!! och sen sjunger det i spöna i både vår båt och den andra båten som låg endast några meter bort! Jubel och lycka, ÄNTLIGEN!!
Det smackar hej vilt nu, bara flundror, överallt!
Upp med flundra, märkning och mätning, tillbaks med flundran upp med nästa flundra, märkning och mätning, i med flundra upp med nästa, dubbel hugg, upp med båda, märkning och sedan återutsatta! SMACK Torkel drillar större flundra, jag gör mig redo med Kveitekroken! alla är helt lyriska, adrenalinet pumpar! Och upp kommer TVÅ flundror!! Va f*n hände där! en flundra på jiggen och en på den svarta gummimacken! Kveitekroken slängs åt sidan och tusen tanker hinner flyga runt i huvudet på hur fan ska jag landa både två samtidigt men innan jag hunnit komma fram till nått bra sätt så är flundrorna vid ytan och jag slänger mig ner och ”handtailar” den översta flundran! upp i båten och sedan på två röda är jag nere och ”handtailar” den andra flundra och på ett svep så låg båda i båten.. Vad hände egentligen?!
Alla i båten är i chock, världsklass!
På 10-15 min hade vi ca 10 flundror fördelat på två båtar! Efter några drifter senare i samma område kunde vi räkna ihop 20 flundror på två båtar, det kallar jag Flundrarace!!!

Jag säger bara Sørøya, vilken plats!

Johan Mikkelsen

Värmlänningarna i väntan på Hälleflundran!

Och där simmade Björns första Lerskädda tillbaka..

Trots att det inte blev någon bild på fångsten så var Björn lika nöjd för det!

Daniel med sin livs först Lerskädda!

Guide Johan med sin livs första Lerskädda!!

Flundrarace! Försök slå Torkels flundra dubblé! Den ena tog på jiggen den andra på gummimacken!

På 10-15 minuters fiske hade vi 10 flundror på två båtar, efter några drifter till i samma område hade vi 20 flundror och drog sedan hem med smilgroparna upp till örorna!  ” /></p>