MONSTERFLUNDRA från Risöysundet!!

Under några veckors tid har min kära bror Eric, varit här uppe med mig i Norge för praktik. Självklart har han varit sugen på att komma ut och fiska lite själv, men när man har mycket att göra så räcker tiden inte alltid till.

Igår morse fick vi däremot chansen till slut. Marcus åkte ut och guidade, och jag och min bror, som inte hade särskilt mycket att stå i under dagen, beslutade att själva dra iväg på ett stor-flundra pass i Andfjorden. 10:00 lämnade vi campen och runt elva tiden hade vi grejerna i vattnet. De första timmarna var riktigt sega, med endast ett par försiktiga kontakter. Cirka en halvtimme innan strömvändningen tog vi beslutet att byta plats, för att sedan nöta det området resterande tiden av dagen. Jag kontaktar Marcus på radion, som meddelar att de också hakar på.

Redan i första driften meddelar Marcus att de drillar flundra. Upp kommer dagens första på fina 108 cm! Jag och Eric flyttar lite på oss och lägger upp en ny drift. Nästan omgående bränner vi en bättre fisk på metet. Vi lägger om driften och även denna gång small det till. Först tar en flundra min sej och rusar iväg, men spottar tyvärr precis då jag ska spänna upp. I precis samma skede som jag missade min fisk hade eric fått upp sin sej till vattenytan, och efter följer en hungrig flundra ända uppe i vattenytan. Den tar sejen och drar hela vägen ner till botten, men vi bränner tyvärr även denna fisk. Vi la om ytterligare en drift och nästan omgående började det knarra i Erics rulle. Flundran krokades och vi kunde landa dagens första i båten på exakt 80 cm.

Efter denna intensiva period dog det av helt och hållet. Marcus med gästerna i guidebåten drog sig tillbaka hem mot campen, men vi stannade kvar och nötte på. Efter nästan fem timmar, utan ett pet, så såg jag plötsligt hur det gungade till i brorsans spö. Eric var snabb fram till spöet och bara sekunden senare, fullkomligt sprutar det ut lina i från rullen. Upp i strike och fisken var krokad! Vi märkte fort att det var något i hästväg som vi hade att göra med. Eric som har ett tidigare PB på respektabla 187 cm, sa att den fisken inte var i närheten av hur den här kändes. Fisken gjorde rusning efter rusning, medan vi inte kunde göra mycket annat än att backa efter med båten. Vi fick knappt in en meter… Efter ca 35 minuters fightande kunde vi tillsut börja lyfta den, och vi fick långsamt, men säkert in meter för meter. Tio minuter senare får vi syn på den under båten och vi kan inte annat än att konstatera att den är helt BRUTAL!! Vi lyckas få in de sista metrarna och jag lyckas snabbt och smidigt säkra denna sjuka fisk med kveitekroken. Vilken lycka, och vilken lättnad!! Vi lägger snaran runt stjärtspolen, innan vi slutligen kan plocka fram tumstocken och mäta fisken till otroliga 217 centimeter!! En helt brutal drömfisk och ett sagolikt nytt personbästa för Eric!

Efter lite bilder vid båtkanten och med Eric i plurret så fick skönheten återigen segla ner mot djupet. En otrolig upplevelse att få vara med om, och framförallt att få dela upplevelsen två bröder emellan.

Risöysundet visar återigen upp sin potential på enorm hälleflundra. Glöm inte att checka in nästa års bokningar om ni vill ha chansen att få landa drömflundran!!