Prickar rätt på sydsidan Lofoten med massor av skrei och fler fina kveite landade – Nappstraumen

Denna vecka har vi haft besök av Matti och Florian, två tyskar som är bosatta i Norge där Matti själv jobbar som fiskeguide lite söder ut och Florian är duktig fotograf och filmproducent. De har som mål att visa Skreifisket från Lofoten, vilket inte har varit en självklarhet detta år då skreien inte har varit här i dom stora mängderna som vi normalt sätt är vanan vid. Med detta sagt så åkte vi ut första dagen på sydsidan där vi tidigare vet har varit svårt i år men då vädret begränsade oss så var detta vårt ända alternativ.
Som guide i denna situation känner man såklart att man har press på sig att leverera speciellt när Florian står med filmkameran redo. Vi lämnar hamnen vid gryning och efter 20 min körning så var vi framme vid första platsen. Vi börjar söka fisken och rätt snabbt ser vi en del fisk. Vi stannar och direkt krokar vi på varsin skrei. Helt plötsligt fyller sig ekolodet med skrei. Djupet var 65m och det var packat med fisk från botten och upp till 40 meter under ytan. Det blev non-stop action och vi jublar av lycka, känner genast hur pressen försvinner och vi kan nu bara njuta av ett grymt fiske! Vi landar många över 10 kg, får dubbelhugg på två fina runt 15kg och inte långt efter så landar Matti dagens största på 17kg som var en utlekt skrei som var otroligt lång men som tyvärr inte hade vikten med sig. Oavsett en fantastisk start med tanke på årets svårigheter med att finna skreien.

Då vi kände oss nöjda med första dagens resultat så valde vi att fokusera på kveitefisket nästkommande dag. Vi går igenom teknik och platser och när Florian tar några fina drönarscener av den fantastiska naturen så krokar jag i en fin fisk på Crazy Daizy 400gr riggad med curly tail. Ett bete som sällan sviktar. Det blev smått stressigt i båten när Florian’s drönare börjar gå tom på batteri samtidigt som man vill parera med båten under fighten. Men allt gick gått tillslut med några häftiga scener och dagens första kveite i båten på 97cm.
Inte långt efter så hade Florian en efterföljare när han spinnfiskade som följde efter helt in till båten. Därefter får Matti napp på sin betesfisk men som tyvärr missades. Inte långt efter hugger det igen på vårt spö riggad med betesfisk. Denna gången sitter cirkelkroken perfekt och vi kunde stoltsera med dagens andra kveite. En klart godkänd andra dag även om vi hade önskat på fånga en större kveite. Men vi har fler dagar kvar så allt kan hända.Igår lördag var jag ute på en 4 timmars guidning där vi då gick tillbaka till den skreipositionen vi hade haft det bra fisket 2 dagar tidigare. Det första vi möts av är en flock späckhuggare vilket var en fantastisk fin upplevelse där varken Janne eller Christian hade upplevt detta innan. En perfekt start på dagen. Men väl framme så kunde jag snabbt konstatera att här fanns det ingen skrei längre. Vi sökte fisken på alla djup och försökte täcka så mycket vatten vi bara kunde. Men efter 3 timmars försök så bestämde vi oss att vi får bara ge oss denna gången så lägger vi den sista timmen på kveite istället. Då vi bara hade 1 timme på oss så fick jag välja platsen med omsorg och inte långt efter stod Vibeke med böjt spö och kunde nu stoltsera med sin livs första kveite! Vilken succé! Att bara ha en timme på sig att rikta fisket efter kveite är verkligen inte lätt och att lyckas då känns ju bara fantastiskt! Men att Vibeke i slutet av samma drift krokar på en till, det kunde vi verkligen inte ha hoppats på. Men där stod hon nu igen med böjt spö och denna gången med betydligt mer tyngd i! En hård fight senare så landa vi även den som mättes till 93cm!

Sedan var det bara att packa ihop och ta av sig hatten för Vibeke, en grym avslutning trots en dag utan skrei. Att vi också hade två stora havsörnar som cirkulerade runt oss innan vi åkte in till hamn gjorde ju bara den här dagen till fulländad!