Nu när vi har hunnit fiska in den nya veckan kan vi meddela att vi gjort det ordentligt!

I vår senaste rapport skrev vi ut att vädret skulle bli något sämre med lite kraftigare vindar, men oj vad fel prognoserna kan ha ibland.

under torsdagen var det lite mulet väder men helt vindstilla på havet. taggade till tusen åkte alla ut tidigt på morgon kvisten.

Jag Alexander skulle ut lite senare ihop med familjen Bevemyr pappa Johan mamma Katrin och Lisa, Martin och Alex Berglund. Vi skulle försöka oss på ett mixat fiske under dagen efter sej, torsk och kanske en flundra. när vi väl kom ut så hörde vi omgående på radion att det landades flera fina flundror allt mellan 70-150cm i de olika båtarna och fisket var riktigt på topp med aktivitet, härligt tänkte jag. Första 1-2 timmarna för oss blev riktigt tuffa utan ett enda napp i båten innan jag valde att styra båten mot betydligt djupare vatten. På denna nya plats tog det inte lång tid innan vi fick första hugget som blev fin torsk på ca 5kg. Det började då hugga runt om i hela båten och vi stod flertalet gånger med dubbel, trippel hugg under ett tillfälle till och med ett 5 hugg i båten. mitt under detta torsk race och 5 hugg kliver det på något lite större för Johan som senare visar sig vara en riktigt stor sej på ca 15kg. På radion hör jag även att det tas stora torskar inte långt ifrån oss i båt nummer tio inte bara stor utan en riktig monster sommar torsk på hela 22 kg!! helt magisk fisk för att vara i juli månad!.

Strax efter får Lisa upp dagens första flundra i en modell mindre kanske ca 60cm men ändå en fin första flundra i båten!. Martin som fått klart minst fisk i båten har under tiden fiskat med en död sej som han ville gärna ha en hälleflundra på och stod där väldigt tålmodigt medans övriga i familjen fick fisk efter fisk på deras jiggar, slutligen ville detta äntligen ge avlöning och Martin krokade i sin livsförsta flundra som vi mätte till härliga 80cm. Då efter den fisken vi bestämde oss för att köra mot min kollega Nikolaj som ropat ut på radion att har krokat i något riktigt stort över radion. De låg ca 10 minuter bort från vår fiske plats så full fart mot Nikolaj, precis vid ankomst så kan vi se att de precis landat en riktigt stor fisk som mättes till magiska 193 cm!

Detta fick mer eller mindre avsluta dagen för våran del och vi begav oss mot hamn.

Under Fredagen var det inte riktigt samma stress blad de flesta båtarna och ett par låg fortfarande i hamn när jag körde ut vid 10 tiden. Denna dag hade jag med far och son Brevemyr som bestämt sig att de ville ha en dag till men att rikta in fisket helt efter Hälleflundran, På Torsdagskvällen kom Christer och Maria Carlund och frågade ifall vi hade 2 platser kvar för en förhoppningsvis guidad fisketur och då var Johan och Martin så snälla att de lät de följa med ut dagen efter.

Klockan var strax efter 10 på fredag morgonen när vi lämnade hamnen och körde söderut. Väl på plats hade vi lite stökigare sjögång en dagen innan men fortfarande helt okej och väldigt varmt!. Ganska lugnt över vhf´n större delar av dagen men kunde ändå ha lite hopp om flundra då det kom en fisk med lite längre mellanrum i de olika båtar som låg i vårt område. Tillslut så säger Christer att nu drar det iväg här och jag såg med detsamma att nu hade vi en flundra på kroken efter en ganska kort kamp kunde jag säkra en fin första flundra för dagen som mättes till 90 cm vilket blev Christers första hälleflundra någonsin. Efter ca 30 minuter senare så säger Christer igen att nu sitter jag i botten… men kan väldigt snart konstatera att så var inte fallet, utan denna gång har ett monster tagit hans agn fisk! Det tog inte många sekunder innan vi på detta får ett spöbrott med monsterfisken i andra ändan vilket gör denna kamp till en näst intill omöjlig, men efter ett RIKTIGT bra samarbete mellan alla i båten kunde vi ca 35-40 minuter säkra ett solklart nytt årsbästa på nsa kamp Å. denna fisk mättes till HELA 238 cm vilket gör att den tangerar 3;e platsen till största fisk som fångats på Nordic Sea Angling!. Efter Lite foton fick vi alla se denna magiska fisk simma tillbaka med kraftiga fen tag ner mot djupet igen vilket var helt underbart att se! Efter den upplevelsen och showen tappade vi 2 fiskar till innan vi fick avsluta denna magiska dag och tacka för oss.

Idag Lördag har vi alla båtar ute igen i ett helt underbart väder igen trotts prognosen säger att vi ska ha starka vindar så nu väntar jag på att lite rapporter ska trilla in under dagen så ska vi se vad veckan har mer att erbjuda!