Vi har det bra här i Havöysund!

Vi har varit lite tysta här i det senaste, detta på grund av att vi haft fullt upp på campen, mycket fiske och mycket gäster att ta hand om!
Nu har vi dock det LITE lugnare, fortfarande full camp, men mycket gäster som tidigare varit här och har god koll på hur fisket skall bedrivas!

Förra veckan hade vi en riktigt blandad kompott av gäster, vi hade folk från Estland, Litauen, England, Sverige & en herre som kommit heeeela vägen ifrån Nya zeeland!

Engelskmännen hade bokat en utav guiderna hela veckan, detta hade även estländarna gjort då dom bokat guidebåten.

Veckan började riktigt trevligt här uppe, kvällen då alla kom upp så var gästena trötta och valde att bli i land, och alkoholen flödade i dom olika hytterna,och nya vänskaper bands och nya fiskelag bildades. vi guider tar oss alltid en sväng runt och pratar in oss med våra nya gäster. Vi kunde efter denna kväll avgöra vilka hytter man skulle ”undvika” (hehe) Det var inte helt enkelt att tacka nej på rätt sätt till erbjudna dricksglas fulla till kant med ren vodka. Tuffa gäster som drack av helryska mått.

Nu till fisket som det hela handlar om,

Ulf & co började sin vecka med blandad kompott av fiske och riktade sig efter Torsk & Hälleflundra.
Dom hade ett extra ordinärt Torsk fiske under flera utav deras turer och största fisken för veckan blev 23kg! vilket var veckans största!
Dock var det flera fiskar som togs som kom ganska nära inpå!
Dom hade även ett gott flundra fiske när dom väl valde att köra efter detta, flera fiskar upp i båten och tillbaka ned i vattnet igen, största fisken 115cm! Riktigt vacker fisk!

Jag ( Cristoffer ) hade då gänget med Engelsmän, Vi hade 2 båtar fördelat på 8 personer. Första fiskepasset vi gav oss iväg på var en långtur till Nordkap då dessa gäster så gärna ville åka till denna plats och få ta lite kort och få njuta av dem vackra bergen med ett enormt stort bestånd av olika typer av fåglar!
Väl där, efter en stunds fotografering valde vi att börja fiska, vi fann ganska omgående en större mängd torsk, dessa var till en början av mindre storlek, men efterhand när vi drivit lite djupare ökade storlekarna på fisken och deras första ”20pounds” var tagen, och fler skulle det bli!
När vi fiskat på denna plats ett tag kände dom sig trötta och ville vila en stund, så efter en kort vila med ett ovanligt viktigt fika ( the & kaka ) var det dags igen, då valde vi att gå på jakt efter Sej i lite större storlekar, vi fann fisken omgående och kampen var igång igen. Flera riktigt fina fiskar upp till 9 kg togs.

Veckan fick en riktigt bra start och fiskesuget hos våra gäster var på topp! Men nu ville vi rikta oss på Flundran!

Dagen efter blev vädret något lite sämre så vi valde att hålla oss i närområdet, och jakten på flundra satte igång, efter bara en kort stunds letande på nya bottnar finner vi ett område som ser riktigt lovande ut, vi lägger en drift, och när vi kommer in på ca 12m så smäller det till kraftigt på 2 utav våra spön, ”halibut” skriks det, men lika fort som dom högg klev dom dessvärre denna gången av. Nu med blodad tand körde vi igång på riktigt och gjorde ny drifta, på denna landade vi 2 flundror, en på 118cm & en på 86cm
vi tog denna dag 4 flundror med 3 över metern.

Engelsmännen var artjägare och ville prova på allt vad vi hade att erbjuda här uppe, så vi testade även på det trevliga spätta fisket, detta resulterade i många riktigt fina fiskar, med en topp på ca 2,3kg och flera precis därunder. Vi hade stora ”problem” med sandskäddan som HELA tiden stal våra beten eller fastnade på våra krokar. Vi fick även 1 flundra på 74 cm under detta ”spätta-pass”

Vi gav oss även ut på djupen i jakt efter Uer, dessvärre när vi kommer till plats ser vi bara ett stort hav av rött ligga flytandes.. vi åker och tittar närmare, och det visar sig då att det är Uer skallar, som någon fiskebåt tömt ut, och under detta pass var det svårt.. Vi såg fisken på lodet, men dom var inte huggvilliga..

Veckan var trevlig med mycket skratt och gott fiske i samtliga båtar, flera berättade att dom haft sitt bästa fiske denna vecka någonsin under deras 3 års besökande utav vår Camp.

Nu till denna veckan, vi har åter igen ett stort gäng ifrån TajtLajn, ett trevligt gäng göteborgare! Och veckan börjar bra, 155cms stort flak lyckas dom i guidebåten ta under första dagen och det är alltså Alexander Zimmerman som tar denna fisk, han lyckas även ta en lite mindre flundra detta pass..
Dom har lite ”udda” regler som följs plikttroget, vad det är får jag nog inte berätta för er, men har vi tur kanske denna skapelse kan komma med på någon bild här under veckan,
Dom är åter igen ute på ett pass där det förhoppningsvis skall tas fler vackra stora flundror!