187cm flundra på 300 meter i Havöysund!?

Ja då var ennu en fantastisk sommar vecka igång på allvar här i Havöysund, temperaturerna ligger på över 20 grader varje dag, fina vindförhållanden varje dag och ett fiske i absolut världsklass! Vi har denna vecka lite fler grupper än tidigare på campen och det är mycket kul att ha både svenskar, engelsmän, litauer och danskar på campen. Inledningsvis på veckan fick vi en riktigt fin första dag med ingen vind, så jag fick med mig samtliga båtar på långtur första dagen med mål att dra igång veckan meden riktig rivstart, och ja det blev det!

Vi gick iväg på ett renodlat flundra pass och jag hade sagt att vi borde kunna förvänta oss ett bra antal flundror, redan på första spottet drog det igång direkt och på första driften landade Roland och Terry i guidebåten ett riktigt fin dubbel hugg på 127 samt 129 centimeter, yepp första driften för resan så stämningen i båten efter detta var riktigt bra. Samtliga båtar lyckades dra ett gäng fiskar under förmiddagen och vi hade bra fiske hela tiden, men fram på eftermiddagen tog vi en förflyttning och när vi började fiska på det nya spottet så brakade det loss på allvar. Direkt när vi droppat ner så får vi trippel hugg i guide båten, vilket är lite körigt på tre man i båten, 30-40 meter bredvid oss har vi båt nummer 2 som samtidigt även dom smackar ett trippel hugg, alla fiskar blir landade och snabbt tillbaka satta. Inga monster utav de fiskarna men direkt efter detta drar danskarna i båt 2 ett till trippel hugg på samma drift, och efter det drar dom ETT QUADRUPPEL HUGG, på samma drift! asså fisket var så on fire så det går inte riktigt att beskriva. Men alla båtar hade riktigt bra fiske under dagen och vi kunde summera ihop ett väldigt stort antal fiskar på mellan 140-150 centimeter och det var där toppfiskarna låg, strax under 150 centimeter.

Under helgen har vi kört lite mix fiske efter bland annat torsk och lite kolja med ett ganska klent resultat då det har hänt mycke i vattnet nu när temperaturerna snabbt stigit så har det vart lite svårt på torsken. Men samtidigt har danskarna i båt 2 och 8 haft en riktigt bra flundra fiske i närområdet till campen och spinnfiske på grunt vatten har varit melodin, och då levererat mycket fisk med en fin topp på 150 centimeter, riktigt fett på lätta prylar. Idag hade vi dock planlagt ett par båtar att fiska Uer, vilket vi också gjorde, men jag kan lova att det var inte bara fina Uer som kom upp från djupet denna dag…

Väl på plats så nappade fina Uer på 2-3 kilo med jämna mellanrum, fisket var stabilt och efter ett tag fick danskarna i båt 6 en riktigt fin fisk på 4,5 kilo. Terry fick sig en riktigt go överraskning när han ligger 20 meter över botten på 260 meter så smäller det på något ordentligt på hans spö och då börjar det bara spruta ut lina ur rullen, ja det var inga större tvivel om att han hade fått på en flundra och efter hårt slit så bärgade vi hans fina fisk på runt 115-120 centimeter, sjukt häftigt och spännande när man inte vet vad som skall kliva på. Efter några timmars fiske så ropar båt 8 på mig och säger att dom drillat något riktigt tungt i 30 minuter, men att dom i då läger fortfarande hade det dom trodde var en riktigt stor flundra, någon stans nere på 200 meter då den hela tiden tog lina. Dom ville ha assistans och efter att dom drillat fisken i typ 45 minuter så fick dom den äntligen upp till båten. Jag hoppade över och hjälpte dom att landa den magiska dröm flundran som hade vart nere och vänt på 300 meter flera gånger! och vi mätte upp den till fantastiska 187 centimeter! Det är absolut något utav det råaste jag sett någon gång och det glädjen i båten som uppstod när den var säkrad var något helt extra. Fisken simmade starkt tillbaka efter några riktigt feta bilder och vi blickar nu fram på de kommande 2 dagarna som förhoppningsvis avslutar veckan på topp!