MONSTERFLUNDRA på premiärturen till Storskalltaren på Söröya!

Späckhuggare och fläsklubb.

Den 9/5 drog guidebåten ut på lite Uerfiske. Redan första driftet kom det upp några fina matfiskar och en och annan lubb. Driftet efter bugade det tungt i Inges spö. De klassiska rullningarna på linan gjorde oss fort klara över vad som satt på kroken – ytterligare en lubb. Denna var av klassen större och vägdes in till hela 12,75kg! Fler uer kom upp och till slut hade vi ont i både armar och ryggar. Ett drift till bara. Vi vevade upp och plötsligt bankade PJ-Viktor mig i ryggen och ropade: ”HANNES, JAG SÅG NÅGOT STORT I YTAN 200m BORT. Där var de igen – späckhuggarna, på Söröya!!! Vi följde valarna i ca 20 min. Flocken bestod av 4st stora individer som vandrade mot norrsidan av ön. Även de andra båtarna fick senare på kvällen se dessa fantastiska varelser i sol och bleke – vilken upplevelse!

De andra båtarna hade ett fantastiskt hälleflundrafiske med väldigt många landade och topp på 140cm till båt 6, vilken togs ute på ryggen. Torskfisket var tydligen segt på morgonen men kom igen riktigt bra under eftermiddagen.

Igår blev det premiärtur till Storskalltaren. Vi satte kurs mot Innerbåen för att sedan fortsätta upp, norrut mot Storskalltan.

Jag och Viktor delade upp oss i varsin båt, vilket innebar att Viktor alltså fick göra sin första riktiga guidning. När allt var lastat och klart satte det övertaggade gänget segel mot paradiset.

Väl framme fylldes ekoloden av sejstim och det högg både torsk och sej i varje släpp! Efter oräkneliga fiskar i båten begav vi oss vidare för att leta flundra! Viktor lade en drift mellan två grundtoppar där han såg ”gul” (sand)-botten. Gästerna släppte förväntansfullt ner sina jiggar och efter bara att par sekunder hördes skriket man alltid blir glad av att fylla öronen med: FISK!!! Två sekunder senare hör han skriket igen fast denna gången från gäst nr2, FISK!!! DUBBELDRILLNING på flundra – vilken fantastisk start på fisket!!! VHF:en fick varm och fina fiskar som landades på löpande band. Hälleflundra på hälleflundra landades. Guide Hannes lyckades också dra en 20+ bergstorsk som andra fisk för dagen. Ett anrop stack dock ut mer än de andra – MONSTERFLUNDRA drillas!

Låt mig berätta om Bert Andersson och gänget. I fyra år har de lyckats pricka in premiärturen till Storskalltaren på Söröya. Innan i år har de två av tre gånger landat en 2m+flundra under just den turen. Skulle i år bli den tredje 2m+ fördelat på 4 turer? Det skulle det.

Ca 20min efter vi hörde ropet om monsterflundra fick vi veta att fisken Bert Andersson kämpat med mätts till exakta 2m vilket motsvarar 107,2kg. Fisken fotades och fick sedan simma hem igen.

Vi körde upp mot Storskalltaren. Praktikanten Viktor lyckades återigen guida upp dubbelflundra i båt 8 och även en jättetorsk på 26kg.

Nu började torskfisket på allvar. Man kom knappt ner till botten innan de satt. Fisken stod ÖVERALLT. Torsk på torsk på torsk på torsk. Plötsligt ropades det STORSEJ på radion. 8kg, 9kg, 10kg och 12kg. Stimmet stort och flera båtar stod med gott böjda spön och skrattade.

Ut mot eftermiddagen stannade fisket av lite. Torsken var kvar men det kändes inte lika hett som förmiddagen. Folk började bli trötta och runt klockan 4-5 bestämde vi oss för att gå hemåt.

Vilken dag, vilka fiskar och vilka fiskare. Det är för detta vi lever.