Storflundror och king väder i Havöysund

Då har vi dammat av grejerna i ytterligare en vecka här i Havöysund vilket har varit mycket trevligt och vi har haft en fantastisk tid både på havet och på campen. De första tvådagarna plågades vi fortsatt av riktigt hård vindar ifrån syd som ställde till det för oss och vi tvingades fiska i närområdet. Första dagen bjöd på ett blygsamt resultat då fisket var svårt, jag lyckades dock hitta ett spot med hugg villig fisk och Christoffer lyckades landa sin livs första flundra på 108 centimeter vilket var helt fantastiskt kul. Den andra dagen spenderades fisket i samma områden och det tog inte lång tid innan Sannin och boysen i båt 7 stod och bände tung när dom lyckades dra en riktigt fin firre på 149 centimeter!

Under lördagen så lugnade sig äntligen vindarna och vi kunde dunka iväg lite längre. Jag styrde ut för att inleda dagen med lite torskfiske, planen var att smyga ner på ett riktigt hett storflundra ställe så fort Roland och Christofer i guidebåten var nöjda med torsken. Så efter ett par timmars torskfiske med ett gäng fina mat torskar i backen, gled vi iväg till flundra spotet och förutom att det blåste ganska ordentligt där så kändes det riktigt hett. Jag hade en kanon feeling och sa till boysen att vi skulle dra en 180 centimetare lite snabbt innan vi skulle vidare till nästa spot för att förhoppningsvis där dra dom mindre flundrorna och ha bra action. På andra driften när jag låg och backade båten ut ifrån land för att kunna drifta längs med kanten så smäller det till som bara den i mitt spö, jag släppte efter tills fisken hade stannat och börjat simma iväg igen och sen vred fast cirkel kroken i fisken och kände direkt att det var en riktigt bra fisk. Efter en sjuk första rusning och fisken väl lugnade ner sig något så passa jag över spöt till Christoffer och han fick sedan bända upp den riktigt feta fisken, reaktionen av Christoffer när han fick känna tyngden från fisken i spöt var totalt priceless! Han gjorde ett riktigt bra jobb att fighta upp fisken och utan att fisken behövde simma ner igen så lyckades vi säkra fisken och mäta den till snygga 185 centimeter. I vanlig ordning så fick fisken en snabb foto session och sedan friheten åter och vi fisk se den fantastiska fisken simma vidare. Ett gäng andra båtar hade begett sig till ett annat område som normalt levererar bra antal flundror och det gjorde det även denna dagen, alla båtarna som var där drog över 2 siffriga antal flundror och båt 9 lyckades dra en riktigt fin fisk på 163 centimeter, och förutom det kom det upp många fina fiskar på mellan 130-150 centimeter.

Under söndagen så var det många som begav sig tillbaka till området som hade levererat så mycke fisk föregående dag, det visade sig funka även dagen efter och det tog inte lång tid innan Christoffer i guidebåten krokade i en riktigt fin fisk. Han fick kämpa gött med fisken som stökade på bra på det grunda vattnet och väl landad kunde den mätas till hela 140 centimeter. Dom flesta hade bra fiske men inte riktigt samma antal som dagen innan, men när det kommer fina fiskar mellan 120-150 centimeter och hälsar på lite då och då så är det riktigt kul. Lite synd var att det blåste upp rätt bra på eftermiddagen och gjorde dom sista timmarna lite svår fiskade.

Måndagen bjöd på ett riiiiktigt kalas väder, jag hade planerna inställda på att styra iväg på långtur men det innebar också en ganska stökig resa dit då vinden inte la sig innan på morgonen. Detta gjorde inte så mycket utan i lugn och ro så körde vi sakta mot vår tänkta destination och väl framme så tog det inte lång stund innan havet låg som en spegel. Vi hittade fisken grunt och drog ett gäng fiskar inne på 7-10 meter av lagom matstorlek. Båt 5 lyckades även hitta en bättre firre på 130 centimeter inne på 10 meter, men dom var lite svårflörtade så jag bestämde mig att strax efter lunch dra iväg till ett helt annat ställe i hopp om lite större fiskar. Under första driften tappade vi en bättre fisk och det var gött att på svar direkt på att fisken var hemma, vi nötte på ett par drifter till och ett tag senare så fick Christoffer på något litet, när han hade vevat upp så såg vi att det var en Lubb på typ 3 kilo, men när den kom upp till ytan så följde det efter en riktigt stor flundra helt upp till vatten ytan bredvid båten!!! När jag fick syn på flundran så la jag snabbt ner en jigg framför näsan på fisken, men den var bara intresserad av Lubben… efter en liten stund så lossnade Christoffers sej som han metade med som fortfarande hängde kvar utanför munnen på Lubben, flundran fick då syn på den och slukade snabbt i sig den och simmade direkt ner till botten, jag fick total panik att fisken stack utan att vi hade lyckats få den att hugga på något av våra beten. När jag sedan vänder mig om och kollar på ekolodet så ser jag att den riktigt stora flundran gått ner och ställt sig rätt under min betesfisk på ekolodet och jag inser att vafan den kommer ju hugga på mitt spö! Mycke riktigt så hugger den på mitt spö och efter att låtit den svälja i sig sejen så lyckades jag sätta cirkelkroken och jag brast ut i skratt och chock att vi faktiskt lyckats kroka fisken som hade vart uppe och vänt vid båtkanten. Denna gång var det Rolands tur att bända tungt och jag passade över spöt, även denna gång så njöt jag av den skräckblandade glädjen i Rolands ögon när han kände den brutala tyngden i spöt. Roland drillade fisken som en king och efter en fantastisk fight så kunde vi säkert landa och mäta även denna fisk, fisken mätte in på härliga 182 centimeter. Efter att fisken gjort sig fin på bild så fick även den självklart friheten åter och i det magiska solskenet kunde vi se den magiska fisken simma vidare.

Sista dagen bjöd även den på helt suveränt stålande väder med sol och svaga vindar, den spenderades lite utspritt mellan båtarna men grabbarna i båt 5 lyckades dra en fin topp fisk på 135 centimeter och även Schmitterlöv smög upp en fin 125 centimetare. Guidebåten begav sig till ett område som levererade ett gång fina där bland annat båt 9 drog till med en fin fisk på 130 samt en på 140 centimeter. Andreas själv i guidebåten drog en riktigt fin firre som länge följde efter på ekolodet utan att hugga, men efter ett bra tag när grabbarna gjort allt dom kunde för att locka fisken till hugg, så föll den tycke för Andreas sej och mätte till 147 centimeter.

Vi tackar alla gäster för en helt fantastisk veckan och nu går vi snart in mot sluttampen av säsongen här och vi r extremt taggade. Vi har en väder prognos som ser riktigt fin ut för kommande vecka så förväntningarna är höga!