221cm första veckan 2021 i Havøysund!

Då var vi ÄNTLIGEN igång igen även här uppe i Havöysund! Det känns helt fantastiskt att få se alla glada taggade gäster igen, vi har under en veckas tid nu pratat minnen och historier i den euforiska stämning som varit på campen, nu efter allt om och men det senaste året. Men framför allt så har vi varit ute och skapat nya!

Vi hade inledningsvis för veckan en fin prognos för veckan med något mer vind till en början, detta ändrades tyvärr till det sämre och vädret har varit sjukt varierande och oförutsägbart utöver veckan. Hur som helst så var vi såklart ute och doppade grejerna i havet redan första kvällen då vi anlände på campen, det var inte mycket att fundera på i guidebåten då det var hälleflundra som stod på önskelistan för grabbarna så det var bara att åka ut och börja nöta. Vi hade faktiskt stundtals riktigt trögt fiske de första dagarna och hälleflundrorna var riktigt svår flörtade och vi testade allt vi kunde komma på utifrån vad vädret tillät. Det kom upp endel flundra endå i början, inget mängdfiske men bland annat lite goa fiskar på 130-140 centimeter mellan matfiskarna. De båtarna som testade lyckan på torskfisket har fångat riktigt mycke fin torsk där toppfiskarna legat på runt 15 kilo, det som är lite speciellt är att det varit bra mängd med stor sej ute på kanterna och de som varit där ute har fått kontakt varje gång med sejar på upp till 8-12 kilo vilket är riktigt kul då det inte händer hela tiden här denna tiden på året.

Under tredje fiskedagen så började vi äntligen få lite bättre få lite bättre ström i havet, vilket gjorde att vi direkt fick lite mer action på flundra fisket. Mats och Inge som låg och driftade av en fin ström kant lyckades lura upp en fin matfisk på 114 centimeter och fick upp hoppet, dom la upp ett par nya drifter på samma kant och tillslut lyckades dom bända upp en riktigt stökig fisk på 150 centimeter som även blev ett nytt härligt PB för Mats. Vi i Guidebåten testade ett spot på den stigande tidvatten strömmen som brukar hålla en hel del fisk och mycke riktigt var allt som det börj sig, vi slängde på jiggar på våra spön och började fiska aktivt som bara den och veva som tokar, då tog det inte lång tid innan första flundran av väldigt liten storlek satt tätt följt av en liten skojar på 77cm som Ivar snällt passade över till sin son Lucas som fick känna på fisken. Driften efter så hoppades vi bara att det skulle fortsätta och det fick vi svar på när Thomas och Anders helt plötsligt står med varsitt böjt spö och jag får ropa att det är varsin flundra! Helt fantastiskt att kunna avluta den dagen med en najs dubbelhugg med en 100cm till Thomas och en 93a till Anders som också var hans livs första.

Lördagen skulle komma till att bjuda på en riktigt blåsig historia, grabbarna hade dock önskat ett försök på spätta under veckan så jag tänkte att jag skulle försöka lösa detta. Under den hårt ökande västliga vinden under dagen så hade jag ett fint ställe som åtminstone skulle funka under förmiddagen, så vi brände dit med våra räkor och potternosster tackel och började släpa. Det tog inte lång stund innan Ivar drog första spättan, en märklig sin faktiskt då fiskens stjärtfena hade blivit avbiten av något, Holländarna i båt 12 låg och testade flundra bredvid oss och bände upp en 100cm efter bara ett par minuter. Efter en liten stund var Ivar igång igen men denna gången med något stabilt som visade sig vara en fin spätta på 59cm och 2-2,5 kilo nånstans, oklart varför vi inte vägde den. Men efter att vi med jämna mellanrum dragit några fina spättor med bland annat Lucas på 51cm och 1,7 kilo så var Gert redo för att göra entré… I den hårda vinden så hade jag fullt upp med att hålla båten i position, men tillslut för jag se hur Gert krokar i något BETYDLIGT tyngre på det lätta vertikal spöt och jag inser rätt snabbt att det är en fet spätta! Självklart blev håven kvar i hamnen, vilket kanske var tur för denna spättan hade nog inte fått plats i den, när spättan bryter ytan lyckas jag lyfta in fisken som ett litet spädbarn och vi ser direkt att det är en kanon fisk! Gert med ett tidigare PB på 1,7kg behövde inte reflektera så mycke över om det var PB för det hade han nu nämligen dubblat med denna helt fantastiskt spätta på 64cm och 3,3 kilo! Som precis som alla andra spättor över 1,5 kilo fick friheten åter och simma vidare för att sprida sina fina gener!

Det som hände var att vi fick åka hem vid lunch och ställa in fisket för resten av dagen då vinden drog på för mycke för att kunna fiska… men det fina var att natten och följande dag såg magisk ut, så det var bara att åka hem och säga till alla på campen att gå å lägga sig så att vi kunde sticka ut på långtur klockan 12 på natten, ingen bangade och alla var super taggade. Så 00:00 begav vi oss ut på ett spegelblankt hav under en fantastisk midnattssol. Det var något magiskt som hängde i luften och efter att kört 1,5 timmar så var vi äntligen på plats på orörd mark, fisken var lite svår även där till en början men efter ett tag började det lossna och Gert i G-båten krokade i en fin fisk på mete men olyckligtvis klav fisken av… vi krigade på och Boråsarna i båt 3 och 7 lyckades peta upp et par matfiskar på runt 90 centimeter. Det stod en hel del fin mattorsk på 5-8 kilo på orådet och mitt bland torskarna så tar nånting Lucas betesfisk försiktigt och spottar efter några sekunder, vi lurade på om det var torsk eller flundra, men när fisken för TREDJE gången tar betesfisken och ger Lucas en chans att kroka den så hade Lucas inte planerat att ge fisken något utrymme för smitning, cirkel kroken fick fäste och äntligen hade Lucas på en fin fisk! Med hård press bände Lucas upp fisken och vi kunde landa hans livs första flundra på 138 centimeter!

När fisket aldrig riktigt tog fart för oss så bestämde jag mig för att fiska ett par andra ställen och efter att gnetat på ett tag och fiskat i snart 12 timmar så kom strömmen igång och det kändes återigen riktigt hett! Vi var inne på det sista området för passet och det var liksom nu det var dax att sätta punkt och åka hem. Vi släpade våra betesfiskar längs en kant som inte är okänd för att hålla stor fisk och efter att jag släppt ner min sej mot botten och börjat veva den sakta upp igen så tar det stop i grejerna och jag börjar ge lite lina, strax där efter vevar jag fast cirkelkroken i någonting riktigt riktigt tungt och det tog inte lång stund innan jag insåg att det var en på riktigt allvarlig flundra som satt på min krok. Fisken var allt utom snäll och med lite stökiga förhållanden så var det lättare sagt en gjort att placera båten och hålla den i en vinkel där det gick att lyfta fisken, en vända vid båtkanten med en misslyckad landning och fisken var åter nere vid botten och tog rusning på rusning. Trotts mjölksyra och en ömmande rygg så var det detta jag personligen väntat på i 11 år och efter 20 minuter låg äntligen fisken vid båtkanten… Onekligen en euforisk känsla att få landa denna dröm fisk på 221cm med en uppskattad vikt på 148 kilo, och alla i båten var matta efter denna upplevelse så efter att sett den fantastiska fisken simma hem igen så begav vi oss i hamn. När grabbarna i båt 2 och 5 senare kommer in så får vi som pricken över iet reda på att dom också landat en riktig dröm fisk där Christofer fick ett nytt PB på hela 180 centimeter vilket var helt fantastiskt efter att dom under natten tyvärr tappade ett par riktigt feta fiskar…

Under den sista fiskedagen så blev det äntligen riktigt bra väder på dag tid och vi kunde avsluta veckan med att komma iväg till ett område som håller extrema mängder med flundra, det var välbehövligt efter en generellt trög vecka. Alla båtar ville inte följa med på denna långtur men G-båten och båt 8 drog iväg och det var dom bra glada för det! Direkt från start så högg fisken men dom körde mest mete i början och fisken ville inte riktigt svälja och dom missade 7 fiskar inom de första 15 minuterna av fiske i G-båten… men tillslut så satte Lucas på en jigg det tog inte mer än ett par minuter innan det smackade på riktigt ordentligt! Efter en stökig fight så landar Lucas sin andra flundra för resan på hela 140 centimer och ökade sitt PB med 2 centimeter till. Efter detta tog fisket fart och det var bra snitt på fiskarna där det kom upp fler fiskar över 140 och G-båten hade över två siffrigt landade fiskar med 6 fiskar över 130 centimeter. Båt 8 lyckades och riktigt bra när dom tillslut anslöt på det relativt lilla området som fisken stod på. Det är lurigt ibland när dom står riktigt koncentrerat på vissa ställen, då vill det till att fiska nära varan för hittar man sånna fläckar så finns det fisk så det räcker och blir över till alla!

Vi vill tacka alla underbara gäster för en fantastisk första vecka och nu laddar vi upp för en ny vecka i paradiset!