A fish of a lifetime! – Monsterflundra i Risöysundet!

När vi på måndags kvällen till samman med gänget från Profish la upp strategin för tisdagens fiske så bestämde vi oss för att söka oss lite längre österut. Jag har länge haft siktet inställt på ett intressant grundområde med många skär och toppar som ligger någon timme öster om campen och nu såg väderförhållandena riktigt bra ut inför nästa dag. Det skulle visa sig vara ett område som höll stor fisk och levererade en fisk man bara kunnat drömma om!
På tisdagsmorgonen samlades alla vid bryggan inför avfärd. Det var en väldigt fin och lugn morgonen, nästan lite surrealistiskt efter flera dagar blåst och skitväder. Jag började få en speciell känsla att det här kommer bli en bra dag. Som man brukar säga att det var som ”lugnet före stormen!”
Väl framme efter lite över en timmes transport, ser vi ett måsdyk och det kokar verkligen av betesfisk i ytan. Tre av båtarna valde då att stanna och fiska torsk medan den sista båten hade siktet inställt på flundra och la sig lite längre ut på djupet.
Det duggar tätt mellan huggen och många fina torskar får se insidan av en Arronet men det dröjde inte länge förens Christian i båt 5 som lagt sig på en hälledrift lite längre ut, ropar på radion och säger att dom hade ett hugg på flötmetet och det bara skrek till i rullen men denna gång passerade cirkelkroken fiskens mungipa utan att finna något fäste. Precis när Christan har pratat klart hör man 14-åriga Johan i bakgrunden skrika att han har hugg med stort H på sin crazy daisy fancy cola. Man kunde höra genom radion hur rullen bara skrek medan fisken rusar mot botten. Efter att ha fajtat fisken i 20 minuter, går det upp för oss att det är en fisk av bättre kaliber och alla båtar bestämmer sig för att åka dit. När vi kom dit så ser vi hur Christian står med full spöböj och kämpar förfullt. Den är inne på sin tredje rusning och det skulle bara bli början av en långkamp!…
Jag visste då att det här är något väldigt stort och hoppade över till deras båt för att vara beredd med kroken. Men det skulle dröja yttligare en halvtimme till innan den visade sig första gången men var då snabb att dra ner till 70 meter igen. Nu började den gå mot djupare vatten och vi följde efter med båten. Christan, Johan och Axel var tvungna att bytas av efter alla rusningar och även jag fick hoppa in en gång när den rusade ner till botten. Det var fisken som bestämde och det var bara att hänga på!
Efter runt en och en halvtimmes drillning med 7-8 rusningar till botten hade vi inte mycket kraft kvar och adrenalinet började ta slut. Nu var det bara viljan som tog över!
När fisken tillslut bröt ytan var den lugn och jag kunde sätta kroken och säkra den. Det utbröt ett glädjevrål ”vilken gris” ”vilket jävla huvud” ekade mellan bergstopparna, en otrolig lättnad och känsla av eufori spred sig bland båtarna. Synen av denna otroligt stora och vackra fisk går inte beskriva, verkligen en drottning från djupet. Chocken och glädjen gjorde att vi tappade lite fokus och fart i hanteringen. Men det var inte fören vi tog fram tumstocken och mätte fisken som vi förstod hur stor den var. Fisken mättes till otroliga 226 cm med en vikt på ca 160-170 kg (enligt tabell). Nu var det bara för Johan att ta på sig min Ursuit och hoppa i. Det blev ett par snabba bilder innan vi gav den friheten åter och den simmande långsam ner i djupet!

Grymt starkt jobbat av Christian, Johan och Axel som med vilja av stål kunde få upp den otroligt stora och vackra fisk! Super stort Grattis!! Och tack alla andra som var med och hjälpte till!

En otrolig upplevelse och ett minne för livet